Malawi nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neruza
    • April 2019
    • 32

    Malawi nybörjare

    Hej
    har ett juwel rio 450
    Har inte kommit så lång i planeringen ännu.
    Men tanken är X antal blå delfin och x antal demasoni + någon art till jag inte bestämt mig för ännu...några förslag?

    Har även ett fluvsl fx4 som jag tänkte använda, pumpkapacitet 2650liter/h
    Funderar på om jag ska skaffa ytterligare ett fx4 eller ett fx6 (3500l/h)
    Man kan ju inte få för mycket filtrering tänker jag!
    men frågan ör om det blir för mycket flöde för fiskarna? Vad tror ni?

    något annat jag bör tänka på?
    mvh!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag hade nog valt att komplettera med en malawiart som har någon av färgerna gul/orange/röd eftersom de 2 arter du redan utsett mest går i blått.
    Tycker nog att det kan räcka med den pump du har, men vist kan du komplettera med ytterligare en med ungefär samma kapacitet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Neruza
      • April 2019
      • 32

      #3
      Du har en poäng där med färgerna Kjell!
      vad sägs om att ta chindongo saulosi istället för demasoni? Honorna ska vara gula om jag minns rätt? Och tex välja mari gold, som jag ör helt förälskad i, som tredje art?
      Ska man ha en fjärde art eller blir det kladdigt?

      Du tror inte det blir för strömt vatten för fiskarna om jag kör med tex två st fx4? Eller dom trivs, som fisken i vattnet, så så höga strömmar?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ja saulosi borde funka även om saulosi och demasoni-hanar påminner en del om varandra. 4 arter borde fungera bra.
        Vattnet är i regel bra mycket mer strömmande än 2 fx4 i ett 450, men de behöver som sagt inte så strömmande vatten.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Neruza
          • April 2019
          • 32

          #5
          Tackar för det Kjell!
          spenderat dagen med att titta runt på olika arter..
          och nu har jag kommit på mig själv med att titta en del på haps och peacocks också.
          Vill hålla mig till en typ av fisk men nu kan jag inte bestämma mig för vilken.

          Är det någon märkbar skillnad på dessa tre? Hap, peacock och mbuna? Beteende, utseende, osv
          varför hade du valt just dom?

          Någob jag borde släppa tanken på helt av npgot anlending? Tex för litet akvarium, svårare osv

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Aulonocaror är lite vekare än mbunas och haplisar, men jag har utan problem haft aulonocara ihop med både mbunas och haplisar.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Vattnet är i regel bra mycket mer strömmande än 2 fx4 i ett 450, men de behöver som sagt inte så strömmande vatten.
              Passar på att fördjupa frågan om detta med strömmande vatten. Behöver verkligen fisk strömmande vatten i ett akvarium eller räcker det inte med att vattnet är syrerikt (går att syresätta effektivt utan starka strömmningar i karet). Även fisk i starkt strömmande vatten söker ju lugna partier för vila och fortplantning. Men fyller själva strömmen en funktion och om så så borde det vara väldigt viktigt med områden där fisken kan söka vila i akvariet, borde ju leda till stress och utmattning annars? Jag själv håller alltid låga strömmningar i mina kar eftersom jag tycker fisken beteer sig mer harmoniskt och lekfullt då. Men jag vet inte vad som är riktigt egentligen...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Neruza
                • April 2019
                • 32

                #8
                Spännande tanke åheim...den har aldrig slagit mig! Bara hört att "så vill fisken ha det" och utgått från att det är riktigt, och sedan aldrig ifrågasatt


                Har klurat lite till, och kommit fram till följande:
                Demasoni
                Golden
                Mari gold
                blå delfin ciklid

                tanken är väl att delfinen ska vara den fisk man ser först, då den är större än de andra.
                ett fint stim av blått (demasoni) och några små gula färgklickar (golden) här och där.
                Mari gold för att jag är kär i den fisken haha....

                Hur ser denna kombon ut? Ni som är kunniga på ämnet, inget som krockar?

                Några tankar på antal?
                tänker mig kanske 2+1 delfin
                kanske 5 golden
                sedan x antal mari gold och demasoni...
                majoriteten demasoni tror jag

                eller hur hade ni fördelat upp det?
                vill inte ha för mycket gult...som sagt bara en och annan färgklick!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Passar på att fördjupa frågan om detta med strömmande vatten. Behöver verkligen fisk strömmande vatten i ett akvarium eller räcker det inte med att vattnet är syrerikt (går att syresätta effektivt utan starka strömmningar i karet). Även fisk i starkt strömmande vatten söker ju lugna partier för vila och fortplantning. Men fyller själva strömmen en funktion och om så så borde det vara väldigt viktigt med områden där fisken kan söka vila i akvariet, borde ju leda till stress och utmattning annars? Jag själv håller alltid låga strömmningar i mina kar eftersom jag tycker fisken beteer sig mer harmoniskt och lekfullt då. Men jag vet inte vad som är riktigt egentligen...
                  Tror också mest på att syrerikt vatten är det viktigaste, men oftast (inte alltid) är ju lättast att få till syrerikt vatten genom att man har starka pumpar. Sedan varierar säkert också behovet av strömmande vatten mellan olika arter. På vissa ställen i Malawisjön är ju strömmen så stark att det är svårt att simma där när man dyker, medan det på andra ställen är lungnare. Rent allmänt så är vattnet mer strömmande på grunt vatten och vid rev, medan det är lugnare över sandbotten och på djupt vatten.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Neruza
                    • April 2019
                    • 32

                    #10
                    Okej...jag har tänkt till ännu en gång....
                    Har kommit fram till två alternativ

                    Alt 1
                    Demasoni
                    Golden
                    Mari gold
                    blå delfin ciklid

                    Som jag skrev i förra inlägget, majoritet demasoni, och några golden för att få lite färgklickar. Sedan delfinen som centerpice

                    Alt2
                    Saulosi
                    Mari Gold
                    Blå delfin

                    I detta alternativet blir det ju mer gult då jag valt att ersätta demasoni och golden med Saulosi. Tanken är att ha ett högra antal mari gold här än i alt 1 för att få in lite mera blått.

                    Vilkert alternativ hade ni satsat på?
                    Samt vilket antal av alla fiskar hade ni valt?

                    Kommentar

                    • Neruza
                      • April 2019
                      • 32

                      #11
                      Bumpar tråden då det börjar närma sig!
                      vilket alternativ samt hur många av varje art

                      Kommentar

                      Arbetssätt...