Könsbestämning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Könsbestämning

    Jag skulle behöva hjälp med att könsbestämma min Altolamprologus Compressiceps. Är det någon som är haj på detta?

    Klicka på bilden för större version

Namn: 6BE8BEBF-D67D-43E4-8445-EF50C601EFBC.jpeg
Visningar: 463
Storlek: 243,2 KB
ID: 2415535
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Johan!
    Vanligtvis har ju honorna en större "fläck", öppning eller vad vi nu skall kalla det...
    Om man fångar upp två fiskar av olika kön ser man honans lite större öppning (hål) kontra hanens mer snäva, tajta könsöppning.
    Här ser det ut som "romtömning" (läs; exempelvis laxromtömning) - alltså att det sitter ett romkorn i öppningen, utan att det finns ett befintligt (tacka fan för det...) äggläggarrör framdraget.
    Vad föranleder att du har fisken i den positionen?

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Jag fick med den när jag köpte ett kar och skulle gärna köpa en till och förhoppningsvis få till ett par.
      Jag eller rättare sagt Bosse håller den så just för att kunna könsbestämma den.
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        #4
        Jag googlade könsbestämma hane/hona fisk. Fick upp, visserligen på Gädda att öppningen hos honorna är större och rundare. Hos hanen är öppningen mycket mindre och lite avlång.
        Skulle tro att ni håller en hona i handen där på fotot.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av ICC
          Jag googlade könsbestämma hane/hona fisk. Fick upp, visserligen på Gädda att öppningen hos honorna är större och rundare. Hos hanen är öppningen mycket mindre och lite avlång.
          Skulle tro att ni håller en hona i handen där på fotot.
          Tack så mycket!
          Jag har varit i kontakt med några andra ”kunniga” och det tror också att det är en hona.
          Jag får gå på det tillsvidare.
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          Arbetssätt...