Ps. Cyanerohabdos maingano, hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Ps. Cyanerohabdos maingano, hjälp!!

    Hej! Jag har lite problem med mina maingano hade 8, 6 kvar nu o fortsätter de så här så här jag snart bara en kvar. Info 240l relativt mycket grottor. Haft dem några månader storlek 5-7 cm Vet inte fördelningen mer än att det är garanterat en hona iallafall o förmodligen x antal hanar, Har testat o tagit bort den dominanta hanen möblerat om men inget verkar fungera Jag hittar ingen som vill sälja honor och jag vill ju inte köpa massa nya utan att veta könet,med risk att få ännu fler hanar. Vet inte vad jag ska göra? . Alla andra fiskar mår bra o alla värderna är i sin ordning. Försöker lista ut vilka som är hanar respektive honor men alla verkar slåss med alla o den nuvarande dominanta hanen går på alla så det smäller i glaset. Nån som har något förslag? Mvh Peo
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är inte helt enkelt när det blir så här. Malawi funkar ju ofta bättre om man har flera honor till en hane mwn när de reproducerar sig så blir det i regel lika många hanar som honor så därför kan man inte köpa extrahonor.
    Jag hade avvaktat och sett vad som händer för ofta så när de väl har rangordnat sig brukar det lugna ner sig.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pop81
      • May 2019
      • 130

      #3
      Jo det hade varit att föredra fler honor. Jag får avakta lite till men två av dem har i princip snart inga fenor kvar utan de är av bitna o de ser allmänt klena ut vet inte hur länge till de klarar sig. Kan ju hoppas att de inte är honor vilket de förmodligen är. Alla utan den dominanta hanen o nån till ligger med sidan upp mot vattenytan i ena hörnet o försöker göra sig osynliga. De vågar sig inte ner på botten trots att de har mängder med gömställe. Får hoppas att de stabiliseras men som det känns nu så är det mer troligt att majoriteten kommer stryka med. Men jag väntar o ser tack för tippsen Kjell alltid uppskattat.

      Kommentar

      • Pop81
        • May 2019
        • 130

        #4
        Uppdatering nu har en maingano till strukit med sammanlagt 3 nu och jag tror att jag kommer lämna in resten det verkar inte funka i mitt 240l iallafall inte de exemplaren jag har. Synd för de va mina favoriter
        Så nu funderar jag på vad som skulle kunna funka ihop med röd zebran. Jag har 4 honor i 5-6cm storleken o en liten hane på 4-5cm. Jag vill inte ha någon art där jag inte kan se skillnad på hona och hane när de färgat ut. Mina funderingar går kring: interuptus,saulosi, nån mindre cynotipia afra variant, eller någon annan snygg mbunas med tydlig köns skillnad.
        Dock så vet jag att de tre jag nämde är ganska tuffa o är rädd att det blir samma som med mainganon:/ knepigt det här.. någon som har några tipps? Sen undrar jag om jag i såna fall ska försöka köra på en liten grupp 1:4 som.med zebran eller om man ska köra en stor grupp 3:10 exempelvis?

        Kommentar

        Arbetssätt...