Förstår mig inte på detta beteende hos mina taganyika. Har jag bara otur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • godishanna
    • August 2019
    • 17

    Förstår mig inte på detta beteende hos mina taganyika. Har jag bara otur?

    Har ett 150-liters kar som just nu innehåller 2 pärlcalvus och en daffodil samt två malar. Hade 3 daffodils från början men den största hade ihjäl de andra
    Nu verkar den och den största pärlcalvusen tävla om vem som kan gräva ut flest grottor i akvariet medans den minsta calvusen vackert får hålla sig bakom pumpen...
    Daffodilen har dessutom troligen drabbats av HIH.
    Det här var inte precis vad jag tänkte mig när akvariet startades upp. Hade massor med bekymmer i uppstarten med men var noga med att det skulle vara bra innan cikliderna kom. Det är en historia för sig men det kördes in av andra fiskar från mitt lilla kar som sedan flyttade tillbaka. Har haft igång det sedan augusti men cikliderna har bara bott där runt 1,5 månad. Jag är en aning uppgiven. Känns inte så kul längre med tre fiskar som knappt syns varav en är sjuk och elak.
    Frågan är ju nu varför beter de sig såhär? Trodde att det var honan hos calvus som skulle välja grotta och enligt handlaren var den lilla en hona. Och varför jagade daffodilen ihjäl sina artfränder (som skulle vara honor men jag undrar jag...) och varför gräver den fast den är ensam? Vågar jag skaffa nya eller ska jag ta bort den och i så fall vad för andra fiskar kan funka istället? Calvusarna gillar jag men bara synd om den lilla...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Alla fiskar är individer så det är svårt att veta vad som är fel.
    Det är alltid svårt att starta upp med några få fiskar eftersom det då är lätt att om en fisk är bitsk så ger den sig på de andra.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • godishanna
      • August 2019
      • 17

      #3
      Tack för svar. Var till akvarieaffären idag och pratade med dem, dock inte han som sålt mig fiskarna. Men fick rådet att ta bort daffodilen då han menade att risken att den gav sig på nya fiskar också var stor om den väl visat ett sådant beteende. Han rekommenderade snäcklekare typ multifasciatus eller någon julle. Alt om jag ville prinsessor så köpa lite fler och som är lika gamla så att de kan bilda par (men var gör man då av de som blir över?). Oavsett blir det ommöblering då multisar vill ha finare sand samt snäckor, om man ska ha sådana. Annars tolkade jag det som att jag skulle möblera om bland stenar ändå för att calvusen tagit ett sådant stort revir så den lilla får en chans.

      Kommentar

      Arbetssätt...