Tips på Tanganyikaciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stonefish
    • February 2006
    • 74

    Tips på Tanganyikaciklid

    Hej,
    Har idag ett kar med Daffodil prinsessor, J. Tranciptus, A. Calvus och snäcklekade Multisar.

    Jag har planer på att längre fram uppgradera till ett 720 l och skulle då vilja ha en liten större Ciklid (minst 25cm) som framför allt håller ner antalet på Daffodilerna på ett naturligt sätt, fast helst inte ta rubbet. Karet kommer att vara inrett med ett eller flera rejäla stenröse som ger mkt skydd för de mindre fiskarna. Skulle Frontosor funka eller blir det för bra? Eller tips på en minst 25 cm stor Ciklid som skulle funka.
    MVH Anders
  • godishanna
    • August 2019
    • 17

    #2
    Kan tyvärr inte svara på din fråga men jag är nyfiken på din erfarenhet av daffodilerna. Jag har ett 150 l kar och köpte 2 calvus och 3 daffodils. Enl handlaren skulle det gå bra i karet trots den ringa storleken. Calvusarna är trevliga när de är framme men daffodilerna var väldigt aggressiva mot varandra. Tyvärr blev det så att efter tre veckor hade den största daffodilen haft ihjäl sina artfränder. Nu vet jag inte om jag vågar skaffa nya. Bör man hellre ge bort den stora och kanske satsa på någon annan fisk?
    Senast redigerad av godishanna; 03 December 2019, 08:29. Anledning: Stavfel

    Kommentar

    • Stonefish
      • February 2006
      • 74

      #3
      Ursprungligen postat av godishanna
      Kan tyvärr inte svara på din fråga men jag är nyfiken på din erfarenhet av Daffodilerna. Jag har ett 150 l kar och köpte 2 calvus och 3 daffodils. Enl handlaren skulle det gå bra i karet trots den ringa storleken. Calvusarna är trevliga när de är framme men daffodilerna var väldigt aggressiva mot varandra. Tyvärr blev det så att efter tre veckor hade den största daffodilen haft ihjäl sina artfränder. Nu vet jag inte om jag vågar skaffa nya. Bör man hellre ge bort den stora och kanske satsa på någon annan fisk?
      Min erfarenhet av daffodiler är rätt kort, men jag köpte 4st, men en dog första natten. Men ett par veckor var där 3 men när 2 bildade par så blev den 3'e rätt illa åtgången så jag plockade över den i ett annat kar. Lekparet är kvar och i nuläget har där kommit 3 kullar. Har också Calvusar i hopp om att de skulle reglera lite yngel men Daffodilerna håller de rätt hårt i schack. Därav lite min fråga om jag skaffar större så är jag sugen på Frontosor.
      MVH Anders

      Kommentar

      Arbetssätt...