Malawi kliar sig normalt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Malawi kliar sig normalt?

    Hej!
    Mina malawi kliar sig mot botten liksom slår ena sidan mot sanden. Det sker inte hela tiden men ganska ofta. Jag kan inte se något på dem alla ser pigga o friska ut o hanarna uppvakta honorna som vanligt!.
    Ph låg på 8.3 temp 26-27 grader, kh 10 och noll i nitrit.
    Så vad kan det vara? Jag har kommunalt vatten o jag har aktivt kol filter som jag bytte för en vecka sedan. Har tillsatt aquasafe vid varje vatten byte, o senaste veckan även ektozonsalt.
    jag vet inte vad jag ska göra eller vilken medicin som eventuellt ska användas för jag vet inte vad det kan vara??
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    #2
    Jag kan tillägga att akvariet varit igång i 4,5 månader o jag har bara sett beteendet de sista 2-3 veckorna det är möjligt att de gjorde det innan också men i sådana fall så pass lite att jag inte på märke det.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det brukar gå över men det kan vara vettigt att tillsätta salt i vattnet. Kör med 1 dl salt per 100 L vatten.
      Du kan köra med ektozon om du vill, men det är dyrt och det funkar precis lika bra med vanligt salt som kostar minimalt
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Pop81
        • May 2019
        • 130

        #4
        Ok tack så mycket för svaret kjell och att du tar dig tid o svara!!
        Ska jag tillsätta det vid varje större vattenbyte ? Jag byter ca 25-30% av vattnet en gång i veckan o sen brukar jag ha ytterligare en städ runda per vecka då brukar jag byta ca 10-30liter bara. Karet har ungefär 190l vatten (240l)
        Sedan tänkte jag på mina ancistrus o synodontis klarar de också saltet?
        Om det nu är så att det är bakterie eller parasiter kommer jag märka det tydligt på fiskarna i sådana fall? Vill ju sätta in medicin så tidigt som möjligt om nu något är fel.

        Kommentar

        • Pop81
          • May 2019
          • 130

          #5
          Ok tack för tippsen! Jag tänkte köra slut på kol filtret som jag har men kanske ska byta det då .hmm Jag har ju juwels filter media i(nnerfilter) o har två boxar med granulate i botten av filtret efter finporig svamp. En av anledningarna att jag fortfarande använder aktivt kol är att jag uppfattar att vattnet blir mycket klarare med det, de tar bort massa små partiklar i vattnet. Men det kanske är bättre o köra nån grovporig svamp istället där. Ja jag ska testa happy cont istället. Ska göra ett 50% vatten byte i morgon o tillsätta salt så får vi se. Jag är ganska observant o överanalyserar saker ibland men man vill ju lära sig ! Rutorna torkar jag redan två gånger i veckan med aquaskaskape handske. Är ganska noga o vill göra det som är bäst men det finns så många olika åsikter ibland. Men man lär så länge man lever haha

          Kommentar

          • Pop81
            • May 2019
            • 130

            #6
            Hur brukar ni göra med saltet löser ni det i vatten innan ni lägger i det? Är lite orolig över att mina sydontis ska få i sig saltkornen annars. Plus att malawisen käkar allt som hamna i vattnet haha inklusive salt:/

            Kommentar

            • Pop81
              • May 2019
              • 130

              #7
              Ok tack för svaret. Tyvärr dog en av mina mbamba idag efter vattenbytet märkte jag att hon hade satt in huvudet i en hålsten o va helt uppsvälld två timmar senare va hon död:/ va det berodde på vet jag inte. Hoppas inte det är något smittsamt De andra ser ut att må bra men o andra sidan så såg hon också pigg ut för två dagar sedan. Fan är jävligt nervös att jag fått något skit i akvariet nu får avakta o se om någon annan visar något symtom.

              Kommentar

              • Pop81
                • May 2019
                • 130

                #8
                Alltså det känns som att de har något på sig som irritera dem de kan klia sig 4-5 gånger på raken i sanden o nästan alla gör det. Verkar inte som det blir bättre heller. Hur länge ska jag avakta? Finns det något annat som man kan tillsätta? Sabbar alla mediciner den nyttiga bakteriefloran?

                Kommentar

                Arbetssätt...