Hittar inte art beskrivning??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Hittar inte art beskrivning??

  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    #2
    Den är köpt som copadichromis mloto ivory head lupingu men jag hittar ingen art beskrivning på den här på zoopet har den bytt namn?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nja, det finns ju åtskilliga tusen med olika arter och även om det på Zoopet finns hela 2.400 artbeskrivningar så är det bara en bråkdel av de som finns.
      Flest artbeskrivningar på malawiciklider hittar du på www.ciklid.org och framförallt på www.cichlidae.com
      En annan anledning till att inte Copadichromis mloto finns med bland Zoopets artbeskrivningar är den som står angiven i boken Malawicichlids in their natural habitat -
      The name mloto has been used in the trade for a wide variety of species, but the true Copadichromis mloto has never been exported for the aquariumhobby.
      Så med andra ord den "C. mloto" som du har och som den jag hade och odlade på under 80-talet är med andra ord sannolikt inte den riktiga C. mloto utan någon annan art. Min var för övrigt kolsvart med en vit bläs så det var en annan än den du har.
      Du anger Lupingu som fångstplats för din fisk - kolla man på cichlidae.com så finns där listat över vilka arter som finns på den platsen https://cichlidae.com/locality.php?i...pecies#content och där finns inte heller C. mloto med.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Pop81
        • May 2019
        • 130

        #4
        Ok tack så mycket för svaren Kjell o malawi for Ever den är köpt av Peter på akvarie tjänst i Malmö o det va namnet odlaren hade gett honom o som jag förstår va en pålitlig o duktig odlare. Men det är säkert som ni säger ibland blir det ju fel med namnen o missförstånd. Ska försöka klura ut vilken det kan vara för de jag hittar när jag googlar på namnet stämmer mer in på kjells beskrivning. Men ska forska lite o fråga igen kanske va jag som missuppfattade.

        Kommentar

        • Pop81
          • May 2019
          • 130

          #5
          Jag va där idag o det va jag som hade missförstått det va copadichromis azereus

          Kommentar

          Arbetssätt...