Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Vildfångade Metraclima Msobo Magunga

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Vildfångade Metraclima Msobo Magunga

Senaste inköpet. Otroligt vacker Mbuna.

Min dominanta hane är lite mörkare. Ungefär så här:

Länk

Den andra hanen vet jag inte hur han kommer se ut då han inte färgat ut helt.

Honorna riktigt gula: (Detta är F1:or. Inte mina men snarlika)

Länk

Relativt fredlig Mbuna som man kan ha åtminstone två hanar i ett kar. Stör inte andra fiskar. Kan rekommenderas om man vill ha en snygg fredlig Mbuna. Kan vara snygg ihop med Röd Zebra t.ex. Tar dock inte skit så den kan även gå med exempelvis tuffare Auratus.

Nu hoppas vi på lek på dessa.

Återkommer om det lyckas.
    Senast ändrad av Malawi_forever; 2019-07-30, 21:40.

Uppdatering.

Dominanta hanen börjar känna sig hemma. Städar lite, talar ibland om vem som bär byxorna i karet. Färgar ut riktigt fint. Börjat intressera sig för honorna. Började med lite frysta Daphnier idag då tillgång på bra levande just nu är begränsat. Det gillade dom.

Intressant beteende är att det är den Mbuna som jag haft som mest går och bökar i sanden. Inte gräver. Käka sand och spottar. Antar den silar sanden från godsaker. Bra. Behövs inga andra dammsugare på botten.

Kommentera

Instämmer - en riktigt snygg mbuna.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman Visa inlägg
        Instämmer - en riktigt snygg mbuna.
        Lite suddiga bilder.

Dominanta hanen. Rätt mörk och snygga gula kanter på fenorna:
        Länk

En av honorna. Fin gul färg på dom:
        Länk

Kommentera

Uppdatering.

Dominanta hanen färgar ut allt mer och hela tiden. Senaste två dagarna har han haft lekfärg hela tiden. Han är utan tvekan kung i karet. Nu har han även "skakat" sig framför den största fina honan som jag hoppas på ska bli mamma. Det har han inte gjort tidigare. Så det går åt rätt håll.

Får köpa hem någon skumpa och ha redo för fira. För om dessa två leker så kommer det bli grymt fin avkomma med F1:or. Hanen är sjukt snygg. Och honan helt gul utan den minsta missfärg eller skadade fenor.

Blir ett vattenbyte i morgon. Kan hända, men tror dock att honan behöver en vecka till. Kanske nästa helg.

Kommentera

Grymt snygga blir också sugen på dem nu!
            Jag har redan röd zebra och undra om inte korsningsrisken är ganska stor när röd zebra honorna o msobo honorna är väldigt lika och från samma släkte. Återigen riktigt snygga!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pop81 Visa inlägg
              Grymt snygga blir också sugen på dem nu!
              Jag har redan röd zebra och undra om inte korsningsrisken är ganska stor när röd zebra honorna o msobo honorna är väldigt lika och från samma släkte. Återigen riktigt snygga!!!
              Det tror jag inte. Röd Zebra är mycket rödare. Msobo är riktigt gula. En sådan korsning tror jag inte du lyckas med. De ska nog vara närmare släkt. Typ samma fisk men från olika delar i sjön som gör att de har olika färger. Det har aldrig hänt mig iallafall. Labidochromis Caeruleus (Golden) finns i många färgvarianter. De vet jag kan korspara sig.

Får jag lek på mina vildfångade så blir det F1 avkomma som nog kommer bli fina. Har honor från två olika sändningar, Så det kan bli både väldigt mörka hanar i avkomman, eller hanar med lite mer blått. Spännande överraskning om jag får lek på dom.

Sen har jag ett 30-tal Saulosi som är 2 cm nu. De kommer också bli riktigt fina. Kanske leverans om en månad. Då bör de vara ca 4 cm. Saulosi blir inte så stor. Sällan mer än 7-8 cm och honorna centimeter mindre. Precis flyttat dom till större kar så de kan växa fortare. Denna fisk leker helst på platta stenar.

Kommentera

Ja saulosin är fin men hanen är alldeles för lik mbamban i teckningen så tror det kan bli lite problem där:/ spännande med msobo hoppas du får dem att leka!

Kommentera

Vad kan man få tag på snygga msobo då? I Malmö trakten?

Kommentera

Jag har haft VF från Msobon och då köpte jag dem på Nols Ciklidhobby. Jag har även haft odlade som varit lika fina.

Här är en bild på just den hanen: Länk
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentera

Ursprungligen postat av admin Visa inlägg
                      Jag har haft VF från Msobon och då köpte jag dem på Nols Ciklidhobby. Jag har även haft odlade som varit lika fina.

Här är en bild på just den hanen: Länk
                      Snygg. Ljusare än mina. Men han har det gula på kanterna som vildfångade brukar ha, men senare odlade generationer tappar. Och snygga äggfläckar. Och fina vita kanter på fenor.

Riktigt snygg. Såna ser man inte ofta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pop81 Visa inlägg
                        Ja saulosin är fin men hanen är alldeles för lik mbamban i teckningen så tror det kan bli lite problem där:/ spännande med msobo hoppas du får dem att leka!
                        Ja, det är risk att Saulosin inte färgar ut som den ska. Inget för dig.

Fina Msobo har jag nog aldrig sett i svensk handel. Får jag mina vildfångade att leka kan jag höra av mig om avkomman.

Jag har honor som jag vet kommer ge mörka hanar. Sen har jag honor som jag inte vet vad de kommer ge för hanar. Hanarna var inte tillräckligt utfärgade när jag köpte honorna. Men jag tror de blir lite ljusare. Alla honor kommer bli jättegula.

Kommentera

Oki verkar va lite knepigt att få tag på då, ni får gärna höra av er om ni får nys om några eller får egna yngel ja det är snyggt med kontrasterna ljust mörkt o lite oregelbundna mönster precis i min smak! Får se om jag har is kvar i magen o vänta in några fina! Jag har ingen bil för tillfället så här lite svårt att ta mig för långt ut på landet. Vet ni vad man kan få tag på snygga ob färgade zebra honor/hanar?

Kommentera

Sparar...
                          X