L mbamba kombo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    L mbamba kombo?

    Hej! Jag har nu inhandlat Labidochromis sp mbamba o undrar vilka arter som skulle funka ihop med dem? (240l) hade tänkt mig o ha en art till max två men vill ju ha lite andra färger. Iom att det inte är så bra att blanda från samma släkte så går ju Golden o hongi bort men vilka andra relativt snälla lite mindre mbunas hade funkat?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Det är lite synd att Golden går bort då de är så vackra.

    Har du tittat något på släktet Aulonocara? De är ofta snälla. Här är en länk till gruppen: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_g...=3&ORDNING=all




    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Pop81
      • May 2019
      • 130

      #3
      Tack för tipset! Jag har nog läst alla beskrivningar på malawi ciklider här på zoopet minst 3 gånger men vissa beskrivningar är ju ganska generella så svårt att veta i praktiken.
      Jag har tittat på aulonocara men de blir ju ganska stora och honorna är ju inte så vackra så tänkte kanske ha 1+2 av någon aulonocara i sådana fall o sen en till mbuna grupp?
      Mina favoriter finns ju inom metriclima släktet men de blir ju också ganska stora o jag har ju bara 240l. Så jag tänkte om det fanns någon annan lite mindre mbuna med gult eller rött som är hyfsat snälla? (Annars får de bli röd zebra) Hade tänkt landa på max 15 sammanlagt.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11217

        #4
        Det står att saulosi är tuffare, men jag har haft dem med golden och det har funkat. De kanske skulle funka? Men det är ingen garanti. Jag tycker att msobo är betydligt värre i humöret de gånger jag haft dem.

        Röd zebra har jag haft med många arter och det brukar vara lugnt.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Pop81
          • May 2019
          • 130

          #5
          Ok tack för tippsen! Nu har jag ju redan labidochromis mbamba o de är väldigt lika saulosin i teckningen men det kanske inte gör något? (Tänkte mest på hanarnas agressivitet) Hur är det med exempelvis röd zebra kan man hålla dem i en liten grupp 1+3 eller ska jag i sådana fall satsa på en större grupp 2+5?

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11217

            #6
            Jag har haft Röd zebra i liten grupp och det funkade då. Honorna är ju snyggast där så kör 1 + många
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Pop81
              • May 2019
              • 130

              #7
              Ok tack så mycket för tippsen då kör jag på röd zebra

              Kommentar

              • Pop81
                • May 2019
                • 130

                #8
                Hej!
                jo då har 4 röd zebra nu och tre L mbamba o tre yngel som överlevt i akvariet av mbamban (såg efter semestern! . Tre gökmalar och två ancistrus. (Gökmalarna får jag väl ge bort när de blir för stora)

                Men tycker det är lite lite fisk fortfarande. Mbamban är det tyvärr 2 hanar av o en hona o den lilla hanen blir ganska dåligt behandlad:/. Hade velat ha en art till o ett par röd zebra honor till.
                Kan man ha en art till ur metriclima släktet? Tycker om chilumban även msobo är fin.
                Eller någon mer blå randig sambon är förtjust i randigt haha. Men man kanske inte ska ha hanar som liknar varandra i mönster?

                Kommentar

                • Pop81
                  • May 2019
                  • 130

                  #9
                  Glömde skriva att det blir två mbamba honor till också han hade inte fler hemma trodde den lilla hanen va en hona. Så hade tänkt mbamba 1:3 + mina yngel. Lämnar tillbaka den lilla hanen Zebra 1:4 eller 2:6 Och sen en art till. Mbamba honorna är lite tråkiga i färgen så inga mer tråkiga honor! Mina favoriter är metriclima chilumba. M Msobo , interuptus, saulosi, goldbar zebra, maingano. Chindongo flavus. Dock så vet jag att vissa av dem inte är så snälla. Svårt det här. Men är det lagom med 15-16 malawi + malarna eller är det för mycket tycker Ni?

                  Kommentar

                  • Pop81
                    • May 2019
                    • 130

                    #10
                    Funderade på ytterligare en sak M lombardoi står det att den är agressive mot andra fiskar med gul grundfärg hur ska man tolka det? Ligger mina rödzebror illa till då med tanke på att de är orange eller måste de va riktigt gula? Den hade ju annars varit ett super bra alternativ också!

                    Kommentar

                    • Pop81
                      • May 2019
                      • 130

                      #11
                      Ok tack för att du tar dig tid o svara! Och tack för tippsen! Jag har haft lite otur eller okunskap med mina inköp köpte tre mbamba blev två hanar:/ köpte fyra rödzebror blev minst två hanar den ena ändrade färg till grisrosa efter en vecka.
                      Så nu vet jag inte hur jag ska göra riktigt behöver ha mer röd zebra honor iallafall hade velat ha ob färgade ett par stycken o en marmelade hane! Blir dock för mycket med tre hanar. Men fler honor är ett måste o så får den lilla eller stora hanen av mbamban åka tillbaka. Har fått tre yngel av mbamban som överlevt och är nog 1,5cm nu.
                      Tycker du jag ska ta bort den dominanta hanen eller den lilla den stora är 6cm + o den lilla 4cm. Fan blev rejält sugen på flavusen nu! Är inte de ganska aggressiva? Kan man ha en hane och 4 honor? Hur ser honorna ut är de fina? Är dt lätt o se könsskillnad på dem? Hade ju inte varit så kul o välja fel igen. Är lite sugen på msobo också. Hade jag bott själv hade jag haft hela lägenheten full med akvarie men nu får man anpassa sig haha.

                      Kommentar

                      • Pop81
                        • May 2019
                        • 130

                        #12
                        Ok tack för tippsen. Nä jag tänkte bara att den dominanta mbamba hanen har lagt beslag på hela akvariet han låter ingen va i nån grotta går o patrullera hela tiden men snygg är han !så hade jag tagit bort honom o sparat den lilla så hade det blivit lite lugnare o de andra hade haft chans att ta revir.
                        hur som helst så måste jag få tag på fler zebra honor. Och sen blir det nog msobo om jag kan få tag i någon . Sen är jag nöjd där. Det va ett jävla misstag att köpa rosa hane men de hade inga blå eller marmelade i någon affär jag besökte. O nu fick jag två dessutom haha.

                        Kommentar

                        • Pop81
                          • May 2019
                          • 130

                          #13
                          Mm ska lämna tillbaka den dominanta hanen i veckan och skaffa några honor till när de kommer in. Jag va på zoogiganten jägers idag och så dina flavus grymt snygga synd att honorna är lite tråkiga. Jag såg några ljusblå malawis min gissning va kobolt zebra men de som jobbade visste inte va de det va. Hur som så va de riktigt snygga tror du de hade funkat med de jag har?

                          Kommentar

                          • Pop81
                            • May 2019
                            • 130

                            #14
                            Ok det kan det ju ha varit tyckte dock inte den va lik de socolofi jag sätt på bilder men har ju inte jätte bra koll haha. Men den kanske man kunde haft tyckte de va snygga dock så vet jag inte om eller hur många honor där va

                            Kommentar

                            • Pop81
                              • May 2019
                              • 130

                              #15
                              Aha på zoopets beskrivning står det att de är fredliga och kan gå i ett litet akvarie 80cm o hundra liter. Och jag har ju mer än dubbla volymen plus 40cm längre. Känns knepigt det här när man får så mycket olika info överallt. Jag vill ju ha ett fungerande Malawi kar sen lite bråk blir det ju alltid men inte roligt när majoriteten inte tillåts röra sig o står upptryckt i hörnen som sagt. Hade gärna haft någon mer ur metriclima släktet för tycker nästan alla är snygga där ink msobo men har inte hittat någon som säljer några är i princip bara rödzebror överallt har inte fått tag ob rödzebror heller. Det är ju för lite fisk som det är nu vilket bara öka regelbundet ännu mer som jag har förstått det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...