Palett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pepa
    • May 2019
    • 18

    Palett

    Hej
    Kan jag ha palettciklid tillsammans med nån sydamerikansk ciklid i ett 240 liters i så fall hur många av varje eller ska ja hålla mig till en art och hur många kan jag ha då
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Paletter kan gå med många olika sydamerikaner, helst sådana som inte är för aggressiva. De röda cikliderna i släktet Hemichromis kan vara aggressiva. Hade för längese'n röd ciklid ihop med paletter, och de små paletthonorna blev ihjälbitna, så skulle nog inte blanda dem. Även lejonhuvudcikliden kan vara rätt bufflig, särskilt när den leker, hade ett par med yngel i ett 250-liters en gång, och de körde upp de andra fiskarna mot ytan, där de bara stod och tryckte. Lejonhuvudcikliden är en intressant ciklid, men passar nog bäst i artakvarium, eller tillsammans med tåliga malar och stimfiskar. Paletten är en rätt fredlig och harmlös ciklid, även om den tuffar till sig när den leker.

    Tror att det är enklare att hitta sydamerikaner som passar med paletter, än västafrikaner. Nyckelhålsciklid, bågfensciklid, och blå ciklid är tre exempel på sydamerikaner som nog skulle funka med paletter. Scalarer funkar nog också. Fjärilscikliden kan enligt min erfarenhet vara lite för kaxig för sitt eget bästa, om man har den med större ciklider.

    Två par (ett palettpar, och ett annat) går bra i ett 240-liters.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi_forever

      Fyra mindre ciklider i ett 240 liters?

      Jag vi har då inte samma erfarenhet och syn på ciklider. Flesta ciklider är buffliga när de ska leka. Ja, de flesta fiskar rent allmänt kan vara buffliga när de ska leka. Men mer än 4 mindre ciklider kan man definitivt ha i ett 240 liters kar.
      Ja, klart man kan ha fler än två par i ett 240-liters, har själv det, men det beror på vad man väljer för arter, hur stora de blir, och deras beteende. Menade mer att man kan ha mer än ett par, så länge de funkar tillsammans. Och några arter som räknats upp här blir ändå rätt stora (ca 15 cm), som scalare, blå ciklid, nyckelhål, och vissa arter av röd ciklid. Och se'n blir olika ciklider olika "buffliga" vid leken. Har haft få ciklider som betedde sig som t.ex lejonhuvudet, som gjorde så att de andra fiskarna stod och tryckte under ytan när de hade yngel.

      Har själv ett halvvuxet scalarepar, fyra ungfiskar av nyckelhålsciklid och blå ciklid, och tre bågfensciklider i ett 240. Bågfenscikliden hör till dvärgcikliderna, då de blir rätt mycket mindre än de övriga.

      Västafrikaner och syd/centralamerikaner funkar inte riktigt som Malawi och Tanganyika, där man kan ha rätt hög fisktäthet, eftersom de ofta lever så i naturen, och har andra beteende/lekmönster.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      Arbetssätt...