Malawi kombo hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    Malawi kombo hjälp?

    Hej! Jag är relativt ny på forumet och har inte så mycket erfarenhet av ciklider och ingen av malawi. Mitt akvarie är 101x41×50 180l. Jag har läst nästan alla beskrivningar ni har på malawi nu och har sorterat ut de som utrymmes mässigt enligt beskrivningen skulle kunna passa i mitt lilla kar och som jag tycker är fina.
    Dock så vet jag inte hur många arter jag kan blanda,eller hur många jag ska ha av varje? Fördelning hane, hona?
    Vilka som funkar ihop?
    Jag har inget behov av att ha så många men någonstans mellan 6-12 st sammanlagt hade ju varit trevligt.
    Jag skulle gärna vilja ha några OLIKA förslag på kombos som skulle kunna funka. Allt från endast en art till tre om det nu är möjligt?
    Är väldigt tacksam för svar om någon orkar o har tid
  • Pop81
    • May 2019
    • 130

    #2
    Såg att inte mina alternativ kom med

    Kommentar

    • Pop81
      • May 2019
      • 130

      #3
      Maingano, Metriclima kingszesei lupingu, vermivorus,Mari Gold, Labidochromis mbamba, chindongo minutus, chindongo sociologi, Cynotilapia jalo, blågul malawi Aurora,

      Kommentar

      • Pop81
        • May 2019
        • 130

        #4
        Oj! ber om ursäkt för felstavningar socolofi ska det stå inget annat

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Mycket beror på ens personliga smak - för visst kan man ha 15 olika arter med en av varje. Fiskarna klarar sig.
          Jag personligen hade dock nöjt mig med 2 (eller max. 3) arter och gärna då fler honor än hanar (kan dock vara svårt att få tag på). Jag hade valt arter som skiljer sig rätt mycket åt - t.ex. om man väljer socolofi (som är blå) så hade det passat med en helgul art som golden caeruleus. Men vilken man väljer hänger ju på ens egen smak och alla har vi olika smak.
          En del hänger ju också på vilka arter som finns tillgängliga - har du kollat runt i "malawiaffärerna" där du bor och kollat vad de har?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Pop81
            • May 2019
            • 130

            #6
            Tack för svaret . Jo det är klart smaken är ju olika. Jag bor i Malmö o det finns bra tillgång på malawisar här eller i närheten. Jag hade helst velat ha arter/art där hane o hona skiljer sig åt i färgen. O min tanke va att jag skulle ha två grupper med kanske 1 hane och tre honor i vardera till att börja med iallafall om det nu skulle funka? Men vet inte vilka:/ finns det någon/ några arter som jag skulle kunna ha i mitt kar där hane hona skiljer sig i färgen? De du gav exempel på är ju jätte fina men hane hona ser ju lika ut o ska jag bara ha två olika eller en, så blir det ju inte så mycket färg i karet. Är tacksam för alla förslag?

            Kommentar

            • Pop81
              • May 2019
              • 130

              #7
              Sen har jag en annan fråga jag bor i princip 100m från en stor havs strand kan man använda sig av stenar som legat i salt/ bräckt vatten eller vid strandkanten? Finns det några bergarter som man absolut inte ska ha i karet?

              Kommentar

              • Pop81
                • May 2019
                • 130

                #8
                Jag har fastnat främst för två firrar efter att ha tillbringat hela natten med att söka info o kolla bilder.)! Så nu undrar jag om de går att ha i mitt 180l kar det är saulosi eller johanni. Jag kan tänka mig att ha bara saulosi eller johanni. Eller någon art som kan gå ihop med någon av dem. Är jätte tacksam för något förslag? Samt hur många jag ska ha om jag har en respektive två arter? Könsfördelning? Mvh Peo

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  5-6 st av varje art är väl rätt lagom och gärna fler honor än hanar (vilket dock är svårt att få tag på).
                  Man bör undvika att hålla arter ihop som liknar varandra (både vad gäller honor och hanar) och då speciellt sådana som tillhör samma släkte.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Pop81
                    • May 2019
                    • 130

                    #10
                    Tack så jätte mycket för att du tar dig tid att svara

                    Kommentar

                    • Pop81
                      • May 2019
                      • 130

                      #11
                      Hade saulosi funkat ihop med socolofi eller är de för lika? Har du något tipps på någon som kan gå ihop saulosi hade röd zebra eller firefish funkat?

                      Kommentar

                      • Pop81
                        • May 2019
                        • 130

                        #12
                        Hej! Tack så mycket för alla svar, länkar och bilder!har varit iväg med jobbet o haft semester o ska återuppta inredning och val av fisk i helgen! Jag har lyckats övertala min sambo återigen och har nu ett 240l juwel rio i vardagsrummet. Jag skippade sten utifrån o har köpt vit kalk/hålsten och lite svarta stenar båda importerade från afrika. Blir ett grott parti i vardera ände av akvariet o sen några tåliga höga växter i mitten med en mindre rot till ancistrusarna och några anubias fastklämd i stenarna.
                        Jag har läst o kollat o varit runt i halva Skåne o kollat på fisk! Har bestämt mig för acei itungi tror jag. Dock så vet jag inte vad jag ska ha mer blir max tre arter iallafall tänkte ha typ 9 av en art kanske o sen 4 vardera av två andra . Tänkte fördelning 3:6 1:3 1:3 eller bara ha två o köra på 9 vardera tror ni det skulle funka?
                        Hade gärna velat ha någon lite ovanligare art. hongi är jag inte så glad för. Vilka andra mindre mbunas skulle funka ihop med acei?

                        Måste alla va i samma storlek ungefär när man köper dem eller kan man blanda lite?
                        Jag kommer inte köpa yngel utan det blir halv vuxna eller vuxna vill helst kunna skilja hane hona när jag köper dem.

                        Sen undrar jag vilken storlek jag ska ha på ancistrusen ska den va jämn stor med cikliderna?

                        Kommentar

                        • Pop81
                          • May 2019
                          • 130

                          #13
                          Tack så mycket för hjälpen! Precis vad jag ville veta jo det är en affär 500 m ifrån där jag bor som har itungi de är svartblå o jätte fina finns 6 stycken i 5-6 cm storleken hoppas de finns kvar bara tills mitt kar är klart för inflytt.!
                          Så om jag förstått rätt så ska acei gå med någon relativt fredlig grottlevande mbuna? Skulle röd zebra och saulosi fungera ? Bara för att va tydlig så har jag 240l kar nu 120cm långt. Blev precis klar med bakrund och grottor o är ganska nöjd!

                          Kommentar

                          • Pop81
                            • May 2019
                            • 130

                            #14
                            Tack så mycket för tippsen! Vad kul att jag kan ha någon mal också trodde de va kört med malawis. Ska kolla på de du så här inte sett den i någon affär men de dyker upp kanske riktigt snygga iallafall. Hur hade lombardoi funkat ihop med acei? Såg ett par i affären idag och tyckte de va riktigt snygga! Finns det någon mindre lite snällare mbuna som man kan ha i en större grupp3 hanar och 5 -6 honor? Eller är det bara en hane per art i mitt 240 som gäller?

                            Kommentar

                            • Pop81
                              • May 2019
                              • 130

                              #15
                              Oj jävla va dålig svenska det blev hoppas ni förstod ändå haha.
                              Läste här på forumet att lombardoi va ganska aggressiva så får nog välja bort dem. Svårt det här med val av fiskar. Man vill ju ha snygga o roliga firrar men samtidigt vill man ju att sammansättningen ska fungera så bra som möjligt.
                              Men om jag har förstått det rätt så finns det typ två kategorier av mbunas de ena är aggressiva mot hanar av samma art och sen finns det de som är aggressiva mot alla typ demasoni. Så om man bara har en hane och exempelvis 3 honor av de först nämda så borde det troligtvis funka? Kan man i grova drag resonera så? (Obs går efter beskrivningarna här på zoopet)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...