Palettciklid-hona svälter inne i en grotta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikaelArvidsson
    • August 2018
    • 16

    Palettciklid-hona svälter inne i en grotta?

    Mina palettciklider lekte i en grotta och fick en flock med bebisar för en månad sen.

    Nu har de grävt en ny grotta under en sten och honan spenderar ALL tid där inne. De få gånger hon vågar sig ut blir det ett jädra bråk mellan henne och hanen tills hon smiter in i grottan igen. Hanen vaktar utanför grottan hela tiden och jagar bort andra fiskar.

    Honan börjar se väldigt liten och mager ut när hon kommer fram. Är detta normalt? Vad är det som händer? Jag försöker peta in lite mat i grottan ibland, ska jag fortsätta med det?
  • MikaelArvidsson
    • August 2018
    • 16

    #2
    Lyste in i grottan idag och såg att det var en trave yngel där inne också! Förhoppningsvis kan de börja ta sig ur grottan snart så honan får äta lite mer...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Normalt sett så brukar honan ges tid att återhämta sig mellan varven, men ibland så kan en hane "leka ihjäl" en hona. Om så verkar vara fallet är nog enda chansen att separera hane och hona
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • MikaelArvidsson
        • August 2018
        • 16

        #4
        Tack för svar Kjell!

        Tyvärr har vi bara 1 akvarium. Hjälper man honan genom att köpa en sån där yngebehållare man hänger på kanten och mata upp henne där i någon vecka? Eller kommer hon må dåligt av att bo trångt då? Jag tänker att det borde vara OK eftersom det är tillfälligt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ja det kanske hjälper, men det är svårt att mata i dom (vattnet blir lätt dåligt)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...