Malawi kar 567l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoveOfBels
    • March 2018
    • 10

    Malawi kar 567l

    Hej!
    Haft ett långt uppehåll med akvaristiken. Uppvuxen med akvarier men mest guppy, gurami mm.
    Har ett Juwel panorama som just nu under husrenovering är vilande.
    Ett litet 80l med guppy, khuli mm, uppstartat igen för ca 1,5 år sedan.
    Hade för ca 9 år sedan mitt första Malawikar 250l med pearlmutt i som då trivdes tills akvariet sprack...
    Har äntligen startat upp mitt stora 567l kar med fx5 pump, back to nature bakgrund, kalksand enligt konstens alla regler.
    Låtit stå med bakteriekultur etc. och nu lagt i 5 malawisar.
    Känner mig lite som en nybörjare när det gäller Malawisar även om jag har en bok och läst mycket på nätet
    Funderar på om mitt ytterfilter räcker eller behövs det mer genomströmning?
    Hur är det med luftpump är det något jag borde lägga i?
    Hur lång tid bör jag vänta tills jag kan lägga i mer firrar?
    Vad mer behöver jag tänka på?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av LoveOfBels
    Hej!
    Funderar på om mitt ytterfilter räcker eller behövs det mer genomströmning?
    Vet inte riktigt kapaciteten på FX5 men det är väl en rätt stor pump? Så nog borde den räcka om du ser till att utblåset är riktat så att vattenytan rör på sig rejält. Om kapaciteten är för liten (fiskarna står vid ytan och snappar efter luft) så kan du ju i efterhand komplettera med ett innerfilter.

    Hur är det med luftpump är det något jag borde lägga i?
    Nej

    Hur lång tid bör jag vänta tills jag kan lägga i mer firrar?
    2-3 veckor. Komplettera då med en art till. Du skall aldrig komplettera med nya exemplar av arter som du redan har i akvariet.

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LoveOfBels
      • March 2018
      • 10

      #3
      Tack Kjell!
      Nu är jag mycket lugnare!
      Vattenytan rör påsig kraftigt, FX5 har jag läst mig till är föregångaren till FX6, så då räcker nog pumpen, skönt att veta!

      Hur är det att komplettera av samma ras om man inte har så många av varje (har A... OB 1+1 i en ras och 1+2 av golden)?
      Eller ska jag komplettera senare med samma raser och ta in en större mängd i en ny ras?

      Kommentar

      Arbetssätt...