Nystartat 360l Malawi - Varför dör mina L. hongi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Livingstone

    • August 2018
    • 34

    Nystartat 360l Malawi - Varför dör mina L. hongi?

    Har under ca 2 månader starta upp ett nytt 360l Malawikar. Vattnet har gått lite upp och ner i början som det gör med NH4 och NO2 men jag har bytt vatten ca varannan dag och skjutsat i lite salt och bakterier. Nu är vattenvärden stabila sen någon vecka och jag byter nu 50% 1-2ggr per vecka. Så långt så bra tänker jag.

    Har stor grupp med Saulosi (ca 5+10), Rödzebra (2+8) och L. Hongi (ca 3+5). Alla köptes som unga men Rödzebrorna är lite större. Det som händer är att jag långsamt förlorar L. Hongi. Två döda och en ser svag ut och vill stå för sig själv och flämta. Några tankar?
    - Är de extra känsliga för något jfr de andra arterna?
    - Stressas de av de andra arterna? De verkar lite lugnare generellt.
    - Det är de mindre djuren som går åt. De kanske kör slut på varandra i gruppen. Tycker det är tre tydliga hanar, men de mindre är ju svårare att säga. Tanken var 5 honor men nu är ju 2 borta och en dålig så fördelningen börjar ju potentiellt vara ganska risig.
    - Andra tankar?

    Tack på förhand!
  • Livingstone

    • August 2018
    • 34

    #2

    Kommentar

    • Livingstone

      • August 2018
      • 34

      #3
      Kan tilläggas att alla andra firrar är jättepigg och fina. Livliga och konstant hungriga som mbunas ska vara.
      Tre rödzebra honor har redan fått yngel som barnen sköter i ett 70l kar på sidan. Minst 30 yngel som växer snabbt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Vissa arter är ofta något känsligare än andra. T.ex. så är arterna i släktet Labeotropheus mer nitritkänsliga än andra.
        Sedan kan jag mycket väl tänka mig att yngre fiskar är lite känsligare än de äldre
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Livingstone

          • August 2018
          • 34

          #5
          Tack Kjell. Även om jag har bra värden nu (ingen NH4, ingen NO2, lite NO3, pH 8.5, KH 15) så kanske de kan ha skadats tidigare då NO2 svängde initialt? Är det så du menar?

          Känns reaktivt att göra så mycket nu med så bra värden och bara 1 fisk av ~40 som visar tecken. Tyckte bara det var olustigt att det var en till Hongi som var svag.
          Tycker du jag bör komplettera med fler honor eller hur viktig är fördelningen med Labidochromis sp. ”hongi”?

          Kommentar

          • Livingstone

            • August 2018
            • 34

            #6
            Hade väl NO2 som högst på 0.8 någon gång så jag bytte vatten omedelbart och kontrade med salt 1-2dl per 100l. Normalvärdet nu är ju <0.05 NO2.

            Kommentar

            Arbetssätt...