Snäcklekare från Tanganyikasjön

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Stahl
    svarade
    Tack för tipset! Jag ska göra det och se om något kan lämpa sig.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Stahl
    Palettciklider verkar ju onekligen lättare men jag skulle helst vilja ha någon från Malawi eller Tanganyikasjön eller någon annan sjö med hårt basiskt vatten så att jag kan bygga upp ett kalkstensakvarium som är i stor kontrast till det sydamerikanska akvariet jag har just nu.
    Malawi kanske kunde vara något..? Kolla med Thomas - han säljer ju en hel del fisk nu, och har långvarig erfarenhet av dessa ciklider.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Bra!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Mats, jäklar vilken tillgång du är för detta forum! Att med gedigen personlig erfarenhet på ett detaljrikt, tydligt och konkret sätt beskriva olika arters beteenden och de problem som kan uppkomma, på det sätt du gör, är så betydelsefullt för många här. Måtte du aldrig tröttna!
    Härligt att höra!
    Det är bara kul att dela med sig av lite info - och, nä, tröttnar gör jag inte - det blir bara lite mer sällan jag är på forumet.

    Lämna en kommentar:


  • Stahl
    svarade
    Palettciklider verkar ju onekligen lättare men jag skulle helst vilja ha någon från Malawi eller Tanganyikasjön eller någon annan sjö med hårt basiskt vatten så att jag kan bygga upp ett kalkstensakvarium som är i stor kontrast till det sydamerikanska akvariet jag har just nu.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Mats, jäklar vilken tillgång du är för detta forum! Att med gedigen personlig erfarenhet på ett detaljrikt, tydligt och konkret sätt beskriva olika arters beteenden och de problem som kan uppkomma, på det sätt du gör, är så betydelsefullt för många här. Måtte du aldrig tröttna!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Stahl
    Tack för en mycket detaljerad redogörelse Mats!
    Jag får tänka över ett par gånger hur jag vill göra då. Tanken va ett mindre akvarium för att pröva på afrikanska ciklider och jag har då gått igenom artbeskrivningarna för att se vad som skulle kunna funka i ett 70 liters akvarium. Men det som kanske funkar i början verkar ju då inte gå så bra på lång sikt när de väl börjat leka och ynglerna blir större.
    Jag får helt enkelt välja om jag vill fortsätta som tänk med lekande ciklider och då arbeta med att flytta ur ynglerna när det är dax och kanske redan på förhand försäkra mig om att de finns möjlighet att sälja/ge bort dom. Eller om jag istället satsar på ciklider som troligtvis inte komma leka och därmed undgår risken för överbefolkning.
    Minst sagt lite att fundera över...
    Men tack för du tog upp problematiken.
    Det finns ju andra afrikanska ciklider. Funderat på Palettciklider?

    Lämna en kommentar:


  • Stahl
    svarade
    Tack för en mycket detaljerad redogörelse Mats!

    Jag får tänka över ett par gånger hur jag vill göra då. Tanken va ett mindre akvarium för att pröva på afrikanska ciklider och jag har då gått igenom artbeskrivningarna för att se vad som skulle kunna funka i ett 70 liters akvarium. Men det som kanske funkar i början verkar ju då inte gå så bra på lång sikt när de väl börjat leka och ynglerna blir större.

    Jag får helt enkelt välja om jag vill fortsätta som tänk med lekande ciklider och då arbeta med att flytta ur ynglerna när det är dax och kanske redan på förhand försäkra mig om att de finns möjlighet att sälja/ge bort dom. Eller om jag istället satsar på ciklider som troligtvis inte komma leka och därmed undgår risken för överbefolkning.

    Minst sagt lite att fundera över...

    Men tack för du tog upp problematiken.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Stahl.
    Tanganyika-ciklider är verkligen kul och intressanta fiskar att hålla i akvarium.
    Vad jag tror vi måste etablera omedelbart är att snäckskalslekare, eller ciklider överhuvudtaget, inte är stimfiskar. Vi kan alltså inte tänka på dessa fiskar med idén att de bildar stim.
    Många snäckskalslekare är dock kolonibildande och uppträder i mycket små och löst hållna grupper.
    Ett liknande beteende kan man exempelvis se hos de olika ”prinsessorna” (finns ett långt avsnitt i min ”Akvariestugan”-tråd om en fin koloni med N. gracilis).

    När man är på gång att starta ett kar med snäckskalslekare måste man veta hur dessa ciklider beter sig i sin naturliga miljö. När man ser detta beteende förstår man ganska snabbt att det inte går att överföra idéer om att hålla den här typen av ciklider i akvarium utan aggressiva revirbråk och ett ständigt jagande - med slutresultat att många av karets individer blir uppkörda i hörnen av karet med apati och död som sista utväg.
    Man kan alltså inte förhindra att dessa ciklider ”bråkar” med varandra.

    Nu är det dock så att många snäckskalslekare är lätta att sköta om och de är lätta att få att leka, även i mindre akvarium. Detta är ”lätt” under ett ganska snävt tidsperspektiv - ända tills de yngel som växer upp vill etablera nya revir och bilda nya kolonier och små grupper.

    Låt oss nu titta på hur det ser ut i Tanganyikasjön, på en mycket stor sandbotten som är fullständigt full av snäckskal. Lagret av snäckskal går metervis ner i sanden och det finns, i stort sett, inga begränsningar för att tillåta nya hanar och honor muta in små revir och bilda en liten koloni på några meters omkrets.
    I en hanes revir kan det ingå flera honor som har varsit mindre revir med snäckskal.
    Hanen patrullerar ett större område och slåss konstant med andra hanar som har sina respektive revir. Honorna - inom en hanes revir - slåss konstant med varandra och skyddar sina respektive små revir, som kan innehålla tio-femton snäckskal.

    Nu kommer koloni- och gruppbeteendet in i bilden. Inom en hanes revir kan hanen och ett flertal honor väldigt löst acceptera de yngel som ständigt produceras. Det förekommer att en hona kan jaga och äta upp en annan honas yngel, men i de flesta fall är ynglen väldigt självständiga och simmar snabbt ut och utforskar omgivningarna.
    Under ungdomstiden håller sig ynglen nära den plats där det fötts och söker ofta skydd i något snäckskal i närheten av den hona som är modern.
    Snart blir ynglen större och håller sig en bit ovanför snäckskalsbädden och letar efter något bra ställe där det inte finns någon dominant hane. Där kan han bilda ett eget litet revir, expandera det med tid och locka till sig lekvilliga honor - och så är cirkeln sluten. Detta pågår ständigt, i stor förändring, med grävande och flyttande av snäckskal. Nya kolonier bildas, i en ständig cykel.

    För nu över denna sinnebild till ett mindre akvarium…
    Det går att hålla snäckskalslekare på ett fint sätt i akvarium, speciellt i initialskedet, när kolonibildandet inte är så utpräglat. Men skall man långvarigt få det att fungera måste man vara medveten om att dessa ciklider är aggressiva gentemot varandra - och att man ständigt får plocka ur yngel (vilket är svårt), som av naturliga skäl inte kan etablera sina egna revir - som om de yngel man plockar bort har dragit iväg till andra ställen över den enorma sandytan med obegränsad tillgång av snäckskal.

    Det är faktiskt ganska hårt arbete att hålla en god balans och harmoni i ett Tanganyika-kar med snäckskalslekare - hårdare ju mindre karet är.

    Lämna en kommentar:


  • Stahl
    svarade
    Tack Kjell, det låter ju lite lugnande..

    Men hur ska man göra för att minimera risken för bråk? Bråkar de mindre om de är i ett större stim på 7-8 eller är det bättre att bara ha en hane och 2-3 honor?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Stahl
    Tack för varningen åheim. Det står i artbeskrivningen att den ska va relativt fredlig men det verkar ju sådär då. Och det är i stort sett samma beskrivning på alla Lamprologus så man undrar om övriga kan va aggressiva med. Det verkar lite konstigt då de är stimfisk. Men jag får försöka hitta mer specifik information om varje art då.
    Jag har haft och odlat ocellatus (flera olika populationer), calliurus, wauthioni, multifasciatus, signatus och brevis och kanske någon mer (minns inte riktigt) och alla har varit rätt lätta att hålla (även om den kan "bita ifrån sig". Ingen av dom är superlätt att odla men ändå inte direkt svåra.
    Klart svårare att odla är i så fall de större "snäckskalslekarna" som A. calvus och A. compressiceps men dom är väl egentligen inte några "äkta snäckskalslekare" även om de i akvarium odlas i snäckskal

    Lämna en kommentar:


  • Stahl
    svarade
    Tack för varningen åheim. Det står i artbeskrivningen att den ska va relativt fredlig men det verkar ju sådär då. Och det är i stort sett samma beskrivning på alla Lamprologus så man undrar om övriga kan va aggressiva med. Det verkar lite konstigt då de är stimfisk. Men jag får försöka hitta mer specifik information om varje art då.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Jag har haft L. Ocellatus och den var svår för den var väldigt aggressiv, när den väl hade funnit sig tillrätta och skaffat sitt harem. Fick många kullar men de blev alltid uppätna när de väl lämnade snäckskalet. Tur det för tror inte butiken jag köpte dem i hade varit intresserad i nån större utsträckning. Till slut blev stressen för stor pga alla bråk så dem dog en efter en och det var ingen större glädjr att bevittna all denna aggression instängd i 150L.
    Senast redigerad av åheim; 10 August 2018, 21:08.

    Lämna en kommentar:


  • Stahl
    svarade
    Tack igen. Då fokuserar jag på den och ser till att läsa på hur man maximerar dess trivsel.

    Vanliga sällskapsakvarier är jag van vid men det här med odling är helt nytt för mig.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ja skillnaden är inte så himla stor, utan det handlar mer om hur de trivs.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...