Palettciklidyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreamdaddy
    • February 2017
    • 31

    Palettciklidyngel

    Hej!

    Jag undrar om hur jag ska göra med ynglen efter palettciklider jag har. De får yngel då å då. Men även om honan/hanen är med dem så försvinner de på något sätt. Ska jag lägga dem i ett yngelkareller vad? Å vad för mat ska jag skaffa till dem? Såg nu idag att honan lågt ägg, å både honan å hanen vaktar intensivt gömstället.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Dreamdaddy
    Hej!

    Jag undrar om hur jag ska göra med ynglen efter palettciklider jag har. De får yngel då å då. Men även om honan/hanen är med dem så försvinner de på något sätt. Ska jag lägga dem i ett yngelkareller vad? Å vad för mat ska jag skaffa till dem? Såg nu idag att honan lågt ägg, å både honan å hanen vaktar intensivt gömstället.
    Hejsan!
    Palettciklider brukar vara väldigt duktiga på att vakta sina småttingar från "fienden" - ifall du nu har andra fiskar i karet som gillar små yngel. Tycker inte att du ska sära dom små från föräldrarna, låt naturen ha sin gång. Sen behöver du nog inte mata, dom hittar rester ändå. Annars så kan du ju finfördela lite flingfoder mellan två skedar nån gång då och då, så har jag gjort ibland .
    Lycka till,

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Det finns många sätt att rädda yngel från att bli uppätna. Min erfarenhet av palettciklidena är ju dom är väldigt goda föräldrar och inte käkar upp vare sig egna eller andras yngel, men det kanske är inviduellt, eller har du kanske andra fiskar i akvariet som är hungriga?

      Det enklaste och effektivaste sätter är väl att ta bort föräldrarna efter romläggning eller när ynglen är frisimmande, beroende på art, men som sagt, paletter och liknande ciklider brukar ju kunna fixa till föräldrarskapet riktigt bra.

      Men jag har med framgång särskiljt yngel och förädrarfiskar (inte bara ciklider) med plastgaller från itusågade tidstriftsamlare av plast. Man kan lägga dem horisiontellt så att rom och yngel hamnar under. Man kan också ställa dessa vertikalt så att man delar av akvariet i två utrymmen. Om man dessutom har pumpens insug på "den skyddade" sidan och utströmningen på den andra, blir det ett litet undertryck på den skyddade sidan i vilket yngel kan sugas med genom gallret, till säkerheten.

      Javamossa och liknande växter, naturliga eller artificiella, kan också fungera som gömställen åt ynglen. Jag hade nyligen colombiatetra som spontanlekte i ett växtakvarium, och en del yngel räddade sig genom att gömma sig bland vallesneriablad och lösa växtdelar som låg och flöt i vattenytan, det fanns även en del javamossa fastsatt i inredningen precis i samma nivå som vattenytan.

      Men mitt råd då om du är osäker på föräldrarfiskarna, är att ta bort dem ur lek/yngelakvariet.
      Palettciklider brukar heller aldrig rata maten, de äter det mesta, nu när det är svårt att få tag på levande foder kan ju finfördelat torrfoder fungera tillfredställande, kanske även en sjunkande fodertablett som som kan äta på.

      Du kan sätta igång och kläcka artemia, det gillar ynglen, men de får nog bli några dagar, kanske någon vecka gamla innan de kan ta sådana små räkor. Det finns aven små maskar, tubifex, men jag vet inte om det är säsong för sådana nu. Man kan ju ha olika kulturer med diverse oknytt att mata med, bananflugor kanske, iallafall när ynglen vuxit en del.
      Men när mygglarverna kommer skall man nog inte försöka mata yngel med dem, iallafall den svarta mygglarven kan bita ihjäl små yngel, vet inte hur det är med larven till den vita myggan, men gissningsvis rätt bitsk den också då den livnär sig på andra vattenlevande smådjur.
      Vattenloppor, cyklops är ju däremot bra, ja då säsongen är inne...

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Inger H

        Hejsan!
        Palettciklider brukar vara väldigt duktiga på att vakta sina småttingar från "fienden" - ifall du nu har andra fiskar i karet som gillar små yngel. Tycker inte att du ska sära dom små från föräldrarna, låt naturen ha sin gång. Sen behöver du nog inte mata, dom hittar rester ändå. Annars så kan du ju finfördela lite flingfoder mellan två skedar nån gång då och då, så har jag gjort ibland .
        Lycka till,

        //Inger
        Ursäkta Inger om jag skrev delvis samma saker, men vi var nog inloggade och skrev ungerfär samtidigt, och du klickade på "svara" innan jag gjorde det!

        Men Dreamdaddy, som du ser så är paletter i allmänhet väldigt lätta och opretantiösa, det är sällan man misslyckas med dem. Men det kan ju vara så att någon av föräldrarna har någon "personlighetsstörning" och inte lämpar sig som förälder, det kan ju drabba även andra också.... Även Homo sapiens men det ligger utanför detta forums horisont...

        Kommentar

        • Dreamdaddy
          • February 2017
          • 31

          #5
          Jag har lagt ynglen i ett yngelkar just nu. Jag har andra fiskar som jag inte riktigt litar på för dessa små yngel. Men nu är i alla fall ynglen utom räckhåll för andra fiskar.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Dreamdaddy
            Jag har lagt ynglen i ett yngelkar just nu. Jag har andra fiskar som jag inte riktigt litar på för dessa små yngel. Men nu är i alla fall ynglen utom räckhåll för andra fiskar.
            Ja vad bra, jag förutsätter då att dom är frisimmande utan gulesäck.
            Men börja med att smula torrfoder mellan fingrarna, så att det blir finfördelat.
            Mata inte för mycket, kolla så att ynglen äter, mata heller flera gånger per dag i små portioner än tvärtom.
            Och om ynglen är friska så växer de ganska snabbt.

            Jag hade för många år sedan Nannacara anomala, grön bågfensciklid (men den har väl bytt namn flera gånger sedan dess?) tillsammans med paletter, det gick bra, bågfenscikliderna adopterade en del av de andra ynglen. Och jag tror jallafall att dessa båda par inspirerfade varandra till lek, kanske då det kom ut hormoner i vattnet.
            I det akvariet hade jag flera grottor av kokosnötskal, samt rätt mycket vallesneria. Utan grottorna var det en del skärmystningar, nen när dessa kom i blev det lugnt.

            Jag försökte några år senare att få ancistrusar att bli lika inspirerade av palettleken som bågfenorna blivit. Men det funkade inte, kanske var det så att dessa malar inte gick i gång på cilkidhormoner.... Vad vet jag?

            Kommentar

            Arbetssätt...