Gräver ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sunlog
    • January 2018
    • 31

    Gräver ;)

    Hej först inlägget så hoppas de hamnar rätt hehe, köpte för ca 4 veckor sen ett 350 liters akvarium med ciklider, har i botten liggunderlag sen sand på det, cikliderna har grävt ner till liggerunderlaget på 2 ställen nu, ska man bara låta de vara eller lägga igen det? Tänkte om dom sliter sönder liggunderlaget riktigt härliga fiskar Med vänlig hälsning, patrik
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Liggunderlaget kanske inte är giftigt för fiskarna, men det kan ju vara så att fiskarnas matspjälkningssystem inte klarar av att bryta ned materialet från liggunderlaget, kanske det ändå blir så smulor att det passerar ut "den naturliga vägen" liggunderlag innehåller ju en massa luft...
    Men jag tror inte alls att det är nyttigt för fiskarna att få i sig detta, även om det i bästa fall kanske bajsas ut, i värsta fall kan det orsaka stopp i tarmen, tarmvred heter det hos människor, tarmomvridning inom veterinärmedicinen, så se till att dina fiskar får andra matvanor, täck över!

    Kanske en dåig jämförelse, men min schäferhund åt upp en bit av Julas litet tjockare liggunderlag som, en bit som blev över då jag hade tilläggsisolerat kojbottnarna i båten, hunden fick en bit att leka med, jätteskoj, och så åts en liten bit upp... Tja det gick bra, men hunden hade litet svårt at bajsa dagen därpå.
    Det skiljer säkert sig på många punkter mellan hundar och cikliders tarmsystem, men som sagt jag tror det är direkt obra att fiskarna får i sig detta.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Oh, jag missuppfattade din fråga litet, dom har allså ännu inte börjat tugga på liggunderlaget... Ok, men se till att lägga på mer sand/grus så att dom inte kommer åt att äta liggunderlag...

      Kommentar

      • Sunlog
        • January 2018
        • 31

        #4
        Tack för svar, dom har inte rört liggunderlaget än iaf bara grävt hela vägen ner, var de ja va orolig för att dom börjar äta det, får peta ner lite sand och täcka över ikväll, ser så härligt ut när dom jobbar hehe Med vänlig hälsning, Patrik

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Sunlog
          Tack för svar, dom har inte rört liggunderlaget än iaf bara grävt hela vägen ner, var de ja va orolig för att dom börjar äta det, får peta ner lite sand och täcka över ikväll, ser så härligt ut när dom jobbar hehe Med vänlig hälsning, Patrik
          För många år sedan tillverkade vi i GAF egna inredningar cellplast (=Frigolit) betongspackel, färg och tvåkomponents båtlack.
          Jag vet att det fanns några afrikanska ciklider som kunde bita hål i detta material, och jag kan gott tänka mig att exempelvis botior som kan krossa snäckor har så kraftiga tänder/käkar att de kan bita hål på materialet.
          Men annars är ju liggunderlag så segt så det borde vara svårt för andra fiskar att bita hål i detta.
          Jag kom att tänka på Robban Broberg, som skulle få sova på en gummimadrass hemma hus Isabel... nästan samma sak...

          De gånger jag använt liggunderlag inom akvaristiken, har jag placerat sådana eller cellplastskivor mellan akvariemöbeln/bänken och akvariets unders, för att värmeisolera nedåt och för att ta upp sättningar i golvet och i huset.

          Kommentar

          • Sunlog
            • January 2018
            • 31

            #6
            Starka fyllde igen de och imorse när ja kolla va dom nere på samma ställe igen hehe

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av Sunlog
              Starka fyllde igen de och imorse när ja kolla va dom nere på samma ställe igen hehe
              Misstänkte det.
              Varför har du ett liggunderlag inuti akvariet? Är det så att du har tunga stenar som du vill skydda bottenglaset emot?
              Annars tar du bort liggunderlaget! det gör bättre nytta på utsidan.
              Jag tycker det är tråkigt med grävande fiskar som på egen hand agerar inredningsarkitekter, då man inte kan ha sådana i växtakvarium.

              Kommentar

              • Sunlog
                • January 2018
                • 31

                #8
                Ja har de för skydd och vill inte ta ut det, gillar ciklider så tycker de ok att dom gräver ja får överleva med det. Vill ju inte att nåt går sönder

                Kommentar

                Arbetssätt...