labeotropheus trewavasae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avkroken
    • December 2007
    • 8

    labeotropheus trewavasae

    Hej tänkte kolla om nån med lite erfarenhet kan bekräfta lite om mina labeotropheus trewavasae kan vara renrasiga om man säger så. Jag kom över dem för ett tag sedan och älskar dem! Men jag undrar eftersom jag har en hane som är red top och en red top marmelade-cat samt en hane som bara är m-cat. Alla honor är Ob. Är kan alla dessa vara thumbi west? Har googlat och det är det enda logiska jag kan komma fram till. Mvh claes
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Har du kollat på olika färgvarianter på cichlidae.com https://www.cichlidae.com/species.ph...ctures#content
    Där kan man se foton på både hanar och honor. Honorna är antingen OB eller "helt" orange, medan hanarna är blå med en röd ryggfena. Jag har själv också dykt vid Thumbi West och då såg jag också enbart dessa varianter.
    Detta är dock inget bevis för att det inte skulle finnas andra varianter,även om dessa är mycket ovanliga i naturen så uppstår mutationer som Marmelade Cat-hanar och i akvarium odlas det också mycket på sådana.
    Sedan kan man nog alltid vara fundersam över fiskar som har odlats i många generationer om dom är "renrasiga" eller inte. Vill man vara säker så får man nog skaffa sig vildfångade eller åtminstone F1-odlade
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Avkroken
      • December 2007
      • 8

      #3
      Tack för länken. Jag har kollat mycket på olika sidor. Det känns som m-cat och m-cat red top hannar blir vanligare vid odling av någon anledning. Kanske för att det har odlats mer med kraftigare täckning på honorna? Han jag köpte dem av kallar dem bara för deras täckning och inte för det fullständiga latinska namnet. Därav att jag blir lite fundersam samt att jag börjat tömma honor och vill veta om det rör sig om hybrider, men det lutar åt att jag inte tror att det är det.

      Kommentar

      Arbetssätt...