Ocellatus-hanar som stryker med.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mekis
    • November 2017
    • 2

    Ocellatus-hanar som stryker med.......

    Man är utan tvivel en klåpare.

    Jag kommer snart att få i ordning ett hobbyrum och då kunna utöka familjens akvariebestånd med ett större akvarium i 180-222 lit. klassen. De senaste tre åren har vi haft en litet 60 lit. sällskapsakvarium för ungarna som jag har skött. I min ungdom hade jag ett 100-liters under bra många år med olika slags fiskar, så en viss vana har jag härigenom.

    Hittills har jag haft vårt 60-liters något overcrowded, eftersom jag visste att det snart kommer en större balja. Mina platys har – förutom enstaka baktierieangrepp- klarat sig rätt så bra och trivts tillsammans med en eldstjärt, en ancistrus och fem stycken pakistan-botior.

    Nu var jag emellertid dum nog och köpte en par snäckskalslekare, ocellatus gold, för att jag tyckte det vore intressant som ett litet lekfullt inslag i akvariet.

    Jag hade inrett en hörn med sex vinbergssnäckskal åt dessa ocellatus. Nu har dock pakistani-dj…larna förmodligen på kort tid skrämt ihjäl två ocellatushanar (köpta efter varann) på raken, medan honan fortfarande lever och trivs. Tyvärr har jag inte sett hur det gått till – men i båda fallen har hanen mått till synes prima och simmat runt sina snäckor på kvällen och på morgonen –puts borta. Kroppen är inte heller kvar, vare sig i filter eller någon annanstans. Min misstanke är att botiorna är lite för närgångna runt snäckskalen och troligen stressar just hanen så att han dör.

    Det som förvånar mig är att dom troligen i båda fallen över natten har hunnit äta upp kroppen så att det inte finns ett spår kvar av den.



    Vad säger ni som är proffs ? Låter denna ”gärningsbeskrivning” som sannolik i era öron ?



    Jag har nu i efterhand insett dels att botiorna behöver ett väsentligt större akvarium och att de förmodligen inte alls är kompatibla med just snäckskalslekarna.



    Fram till jag ska skaffa ett riktigt 200-lits akvarium så har jag nu fått låna ett 120 lit. Juwel Lido (dom höga ) av en kompis. Jag ska förflytta hela fiskbeståndet till det akvariet de närmsta veckorna. Ocellatus-honan är ju kvar – tror ni att det är oundvikligt att botiorna tar livet av nästa ocellatus-hane också om jag släpper ned hela gänget i Lido-burken på 120 lit ? Även om Lido-burken mest bygger på höjden så är den tio centimeter djupare än det lilla akvariet. Min tanke är att gräva ned lite t-korsningar till avloppsrör (plast) i bottensanden och härigenom ge botiorna ännu mer utrymme att aktivera sig på för att förhoppningvis lämna de övriga i fred.



    Är det bättre att vänta ett halvår ytterligare med att köpa en ocellatus-hane tills jag ställer upp det stora akvariet på ett ställe (med botiorna i ) och har det lilla sextiolitersakvariet med platysar och ocellatus-fiskarna på ett annat ställe ?



    Jättetacksam för synpunkter och tips !
    Senast redigerad av Mekis; 13 November 2017, 12:50.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det man ska komma ihåg är att ocellatus är väldigt revirhävdande och deras revir kan vara en halvmeter stort och då förstår du att akvariet måste vara stort. Jag hade en grupp i ett 150L men med tiden blir de mer och mer hemmastadda och ett aggressivt revirhävdande beteende tar form. Det slutar med att de jagar ihjäl varandra och därför är det en svår art att hålla!

    Jag har helt gått ifrån att hålla revirhävdande och aggressiva arter pga att det känns oetiskt! I ett akvarie kan arter inte freda sig genom att avlägsna sig från hoten utan tvingas lida och leva under konstant stress som ofta kan leda till död!
    Senast redigerad av åheim; 19 November 2017, 12:50.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mekis
      • November 2017
      • 2

      #3
      Tack för synpunkterna Åheim ! Ja, jag tror nog att jag måste överges ocellatusarna - åtminstone så länge jag har ett sällskapsakvarium. En liten update; nu har ocellatus-honan kolavippat också !
      Jag lutar åt att försöka kika på några andra typer av ciklider till 200 lit. tanken. Bl.a. har jag kikat lite på Golden Lab, men det får bli lite mer research innan jag gör något nytt misstag.
      I förra veckan var jag på Hornbach och köpte två nya platysar. Då menade fisksäljaren att skälet till varför Botiorna troligen haft ihjäl ocellatusarna är att dom "putsar" andra fiskar. Vissa arter köper detta och andra blir superstressade - vilket kanske då är fallet med ocellatusarna.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ja kanske... annars är ocellater otroligt tuffa och viker sig inte och jagar ofta lätt bort fisk som är många gånger större
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...