Hjälp att reda ut fisksoppan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Catchio
    • May 2013
    • 86

    Hjälp att reda ut fisksoppan

    Hej alla!
    Jag har haft Malawis i ett antal år och har väl gjort misstag som alla andra. Jag började med Golden och Mari gold. Tog en kull på Golden och ett antal av Mari gold dog eller avlivades pga bukvattensot. Provade att fylla på med andra Mbunas men de var för aggressiva så det bliv några mindre Haplisar och praktbotior istället. Senaste tillskottet blev två Venustus yngel så jag har uppenbarligen valt att gå mot större fiskar.
    Jag har idag:
    11 Golden
    3 Mari gold
    1 Protomelas
    2 Lithobates
    1 Moorii
    2 Venustus
    7 Praktbotia

    Hur skulle ni med erfarenhet råda mig att reda upp i denna fisksoppa?
    Jag är inne på att byta ut de flesta eller alla Mbunas mot andra lugnare Haplisar, ex. Moorii.
    Detta bör ju då ske snart så att de yngel jag tillsätter hinner växa till sig innan Venustusarna blir för stora?
    Vad tycker ni?
  • liljegren
    • September 2006
    • 1

    #2
    Ja, en början vore väl att sluta koka fisksoppa. Att till din blandning tillsätta 2 (!) Venustus och sen planera att köpa ytterligare yngel gör ju inte saken bättre. Minska antalet arter. Singlar är aldrig bra, gör dig av med dem.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hur stort är ditt akvarie?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        #4
        Det går snabbt så är det soppa.... jag har ett kar med 11golden, 3 riktigt stora Mari gold, 7 moorii och fyra perlmutt . Fungerar väldigt bra och är i mitt tycke en harmonisk sammansättning av malawiciklider som fungerar bra tillsammans.

        Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 37.jpg
Visningar: 90
Storlek: 459,7 KB
ID: 2377854

        Kommentar

        Arbetssätt...