Bra sammansättning på Malwis till ett 250 l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LCVF
    • August 2017
    • 1

    Bra sammansättning på Malwis till ett 250 l akvarium

    Hej,

    Har satt igång mitt första Malawi kar på mkt länge, känner därför att min tidigare kunskap är utdaterad och vill därför ha lite råd och glada tillrop :-)

    Har ett akvarie på 250 l med en bredd på 120 cm som jag startat upp för snart tre veckor sedan. Tanken är att ha ett ngt så när artriktigt kar med Malawisar. Har grus och sten efter konstens alla (?) regler och flertalet grottor. Fuskar även med några dvärg Anubias för att få lite vackert grönt insprängt i hålstenen- men de verkar inte alls trivas då jag redan fått byta ut några exemplar. Pumpen är en Eheim Powerline XL som drar runt 1200l/h. Temperaturen ligger på 25 grader- utan doppvärmare då stabil temperatur i rummet.

    När karet hade stått i 2 veckor satte jag i 2 Ancistrus sp, en hane och en hona ca 8 resp 6 cm. Tanken är att med lagom intervaller tillsätta ytterligare invånare. Antingen Auloncara i två omgångar för att sedan sätta i Mbunas- denna ordningen med tanke på att Auloncarorna ska få ta sina revir innan Mbunas kommer och skapar sina revir. Alternativt ta i Mbunas först då de är tåligare än Auloncarorna gällande vattenkvalitet så här till en början- är dock rädd att det blir svårare för Aulonc. att ta sin plats om Mbunorna kom först :-)

    Vattenvärdena är än så länge stabila
    pH kH gH NO2 NO3
    7,0 6 >10 0 10
    Har än så länge inte haft i havssalt eller bikarbonat.

    Nu till det roliga- att välja fiskar som är vackra att se på med tanke både på färg och beteende. Som trivs i detta relativt lilla akvarium samt kan få en bra balans tillsammans.

    Fick tipset på Akvarielagret att ta 2 sorters Aulonocara 1+1 samt 2 sorters Mbuna 2+4.

    Mina favoriter än så länge är

    Aulonocara sp lwanda
    Aulonocara sp Red Rubin.

    Vad det gäller Mbunas fastnade jag helt för Demasoni vad det gäller teckning men insåg att de är mindre lämpade :-) Skulle dock vilja hitta några som är likvärdiga i teckningen men som inte riskerar stressa ihjäl övriga invånare och allra helst en art där även honorna är färgglada. De jag tittat på är bla:

    Metriaclima pyrsonotos Nakantenga-zebra, Red top-zebra
    Pseudotropheus/ Melanochromis johannii
    Melanochromis auratus
    Chindongo saulos
    Metriaclima estherae, Minos Reef, Rödzebra

    Vad det gäller Mbunas är tanken att antingen välja en art ovan och addera en ytterligare art för att hålla dessa båda i stim om 2+4. Eller att välja en av ovan arter och hellre hålla dem i ett lite större stim om ca 10 individer (fördelning än så länge oklar).

    Tar tacksamt emot erfarenheter gällande likvärdiga uppsättningar samt övrig kunskap!!

    /LCVF
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag hade högst haft 3 olika arter och av 3 olika släkten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SwaggaW
      • December 2015
      • 48

      #3
      Kul med någon som har samma antal liter. Som referens...efter 2 år med mitt 250L har jag avskaffat Maingano och Röd Rubin då dessa var för aggressiva, iaf de individer jag hade. Har nu Golden och Mari Gold och det är äntligen lugnt och fint i karet samt löpande Golden-yngel på g. Har pH knappt över 8, 26 grader och har helt klart märkt att ju mer pumpkraft jag satt till ju bättre. Har ett innerfilter på 600, ytter på 1500, en vågpump på 500 och så kör jag en skimmer då och då per dygn för att jag gillar helt klar yta och lite bubblor. Kör ganska mycket stenar och fin sand. Sen har jag 7 algätare och håller lampan tänd lite mer, 12 timmar.

      Kommentar

      • SwaggaW
        • December 2015
        • 48

        #4

        Kommentar

        Arbetssätt...