Tips på 2-3 olika Malawi som passar ihop med Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse Larsson
    • April 2017
    • 3

    Tips på 2-3 olika Malawi som passar ihop med Golden

    Hej
    Detta är min första tråd här eftersom jag ännu inte har något akvarium. Jag planerar nu för fullt och kommer att köpa ett Akvastabil Move 160x60x60, 576 liter med vit bänk, JMB led, en 3D bakgrund och några olika moduler samt rötter från Rockzolid. Troligen blir det också Eheim 2080 ytterfilter och Eheim compact 5000 tillsammans med filtermaterial bakom Rockzoliden. Vill gärna också ha någon/några växter. En av favoritbakgrunderna är röd eller grå Kisar men det finns ju så många.....
    Tar gärna emot tips och råd.
    Nu till min fråga;
    Kan ni ge tips på 2-3 olika Malawi som passar med mitt första val "Golden".
    Gärna med färg och lite mindre arter som har ett intressant beteende men utan att vilja döda alla andra kompisar.....
    Jag har kikat lite på Melanochromis
    Senast redigerad av Hasse Larsson; 07 May 2017, 21:58.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Egentligen går de flesta arterna bra ihop med just golden (med undantag för stora rovfiskar). Så det blir ju en smakfråga och det är ju din smak det handlar om.
    Så kolla utbudet i affärerna runt omkring dig och fråga sedan om just den arten inte passar ihop med några andra. T.ex. passar sällan flera Melanochromis-arter ihop med varandra, olika "zebra-arter" passar ofta inte ihop.


    En "nackdel" med Malawi är ju att de alla har likartat beteende så varför inte också åtminstone titta på olika grupper - varför inte en Aulonocara-art och en Haplis-art (inte någon av de stora).
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Hasse Larsson
      • April 2017
      • 3

      #3
      Tack Kjell för många kloka ord och inspiration.
      Jag har idag kikat runt lite och hittat denna pigga vackra fisk med härligt beteende och beskrivningar på Zoopet

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Hasse Larsson
        Tack Kjell för många kloka ord och inspiration.
        Jag har idag kikat runt lite och hittat denna pigga vackra fisk med härligt beteende och beskrivningar på Zoopet
        https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=821
        Mycket trevlig fisk - men hittar du verkligen den i en affär nära dig?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Hasse Larsson
          • April 2017
          • 3

          #5
          Men kloka ord igen, jag har sökt men ej hittat den????

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Hasse Larsson
            Men kloka ord igen, jag har sökt men ej hittat den????
            Nej den är definitivt inte vanlig. Den kommer ju ursprungligen från naturreservatet och därifrån har det inte kommit någon fisk på åtskilliga decennier och den har aldrig varit vanlig som odlad heller så chansen är nog liten att få tag på den. Det är som sagt lättare att kolla runt bland utbudet i de affärer som du har att tillgå eftersom många arter är mycket svåra att få tag på.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...