Ointresserade fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • digitalkameran
    • April 2017
    • 46

    Ointresserade fiskar.

    Hej!
    Jag har ett kar som är 240 liter stort där jag först köpte 4 st brevis. Av dessa var två stycken redan ett par och de andra två är en hona och en hane. Jag har inrett så som de vill ha det med snäckor osv och till en början fortsatte paret som jag köpte att leva ihop men de har nu valt att gå isär. Alla fyra brevis är snälla och kan umgås i samma del av akvariet men ingen av de bryr sig om snäckorna och ingen bildar par. Nu har jag även köpt 8 st malawiciklider (2 honor och 2 hanar av Pseudotropheus elongatus mpanga, 1 hona och 1 hane av Iceberg samt 1 hona och 1 hane av Redtop). Alla 12 fiskar går fint ihop, inga bråkar och alla lever tillsammans. Problemet är att inga bildar par eller visar intresse för sina egna arter. Tycker detta är tråkigt då det hade varit kul om i alla fall några av fiskarna ville bilda par och yngla. Undrar även om jag gjort något fel med brevis eftersom där fanns ett par från början men som valde att gå isär. Inga av fiskarna har heller valt någon plats i akvariet och där finns inga revir. Alla simmar fritt och lever tillsammans i hela akvariet.

    Har någon här tips på vad jag kan göra för att de kanske ska trivas bättre eller vad man kan göra för att de ska vilja bilda par?
  • digitalkameran
    • April 2017
    • 46

    #2
    Glömde skriva att Brevisparet gick isär innan malawicikliderna tillfördes.

    Vattenvärden:
    Inget nitrit eller nitrat
    pH ~6.8
    GH 4-7
    KH - 6
    Cl - 0
    Temperatur 24-25

    Har 0.5 dl salt/100l vatten.

    Kommentar

    • Haloumi
      • November 2016
      • 59

      #3
      Börja med att höja PH värdet om du vill att Malawi cikliderna ska trivas dom vill ha minst 7.5 och gärna uppåt 8

      Kommentar

      • digitalkameran
        • April 2017
        • 46

        #4
        Har läst att man höjer det med bikarbonat. Är det bikarbonat köpt i mataffären? Något spec man ska tänka på?

        Kommentar

        • stefanr72
          • November 2010
          • 1026

          #5
          Ursprungligen postat av digitalkameran
          Har läst att man höjer det med bikarbonat. Är det bikarbonat köpt i mataffären? Något spec man ska tänka på?
          Fråga1: Ja
          Fråga2: Gör alltid ett vattenbyte innan, minst 25%. En matsked bikarbonat bör vara lagom till ditt kar.

          Kommentar

          • digitalkameran
            • April 2017
            • 46

            #6
            Tack, för prova det!

            En kanske dum fråga. När bikarbonat och salt tillsätts, ska det strös över ytan efter att nytt vatten är i karet?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Bikarbonat höjer olika mycket beroende på vilket pH-värde man har. Dvs har man ett lågt pH så höjer lite bikarbonat snabbt, har man ett högt pH-värde krävs det jättemycket för att ens höja lite. Därför är det liten risk att överdosera.
              Späd ut det i lite vatten och häll i det samtidigt med vattenbyte
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • digitalkameran
                • April 2017
                • 46

                #8
                Där vi köpte fiskarna fick vi ett par av redtop. Men vi börjar bli osäkra på att det verkligen är en hona och en hane. "Honan" som är den andra som filmas är inte alls lika röd på toppen och inte lika ljus som hanen. Är det säkert att det är en hona?

                https://www.youtube.com/watch?v=QzwZ...ature=youtu.be

                Vad kan det finnas för anledningarna till att Brevisarna gav upp sina snäckor (innan malawisarna tillsattes)?:S

                Kommentar

                Arbetssätt...