Starta upp 540 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hall
    • August 2005
    • 190

    Starta upp 540 liters akvarium

    Hej!
    Jag och min sambo ska starta upp ett 540 liters akvarium och funderar på vilka fiskar vi vill ha. Vi har läst runt på forum att man ska försöka att antingen ha herbivora eller carnivora fiskar. Vi funderar lite på att köpa malawiciklider eller tanganyika. Har även läst att vissa kombinerar dessa, är det någon här som också gjort det? Funkar det bra?
    Vi vill gärna ha ett akvarium med någon enstaka större fisk och resterande medelstora samt eventuellt en ål. De ska gärna vara färgglada men det vi vill allra mest är att de ska vara lätta att få yngel på, så färgen/att de är vackra är inte prio ett. Skulle det gå att kombinera några snäcklekare med någon större fisk? Något som också vore väldigt roligt är om det är fiskar med lite mer personlighet (något som vi hört att både malawi och tanganyika ska ha), tex att de bygger bo eller liknande som gör att de sticker ut.
    Efter allt googlande så känner vi oss mer förvirrade än innan och har verkligen ingen aning om vilka fiskar vi bör satsa på som funkar bra ihop. Alla förslag är välkomna! Och alla fiskarna i akvariet behöver inte vara lätta att få yngel på men majoriteten av fiskarna ska helst vara det.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tycker nog inte att Malawi och Tanganyika är en så bra kombination, visst jag har någon gång haft frontosa ihop med malawi och det gick inte så bra. Orsaken till det var dock inte att de kom från olika sjöar utan att frontosorna äter upp mindre fiskar

    Vet inte riktigt vad du har tänkt dig med att du vill ha yngel - har du andra akvarier där du kan placera ruvande honor och yngel.

    Rent allmänt så är malawi färggrannare men Tanganyika har ett mer varierat beteende
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • hall
      • August 2005
      • 190

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Jag tycker nog inte att Malawi och Tanganyika är en så bra kombination, visst jag har någon gång haft frontosa ihop med malawi och det gick inte så bra. Orsaken till det var dock inte att de kom från olika sjöar utan att frontosorna äter upp mindre fiskar

      Vet inte riktigt vad du har tänkt dig med att du vill ha yngel - har du andra akvarier där du kan placera ruvande honor och yngel.

      Rent allmänt så är malawi färggrannare men Tanganyika har ett mer varierat beteende

      Tack för ditt svar! Vi har ett 54 liters som vi kan ha yngel i och kan även tänka oss att köpa ett större om det behövs!


      Då är vi nog mer sugna på Tanganyika. Vet du om ålar funkar ihop med dessa?
      Har du tips på någon stor fisk som är fredlig och kan passa ihop med Tanganyika?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Fast i ett 54-liters akvarium kan man inte dra upp så många fiskar.
        Mastacembelus ellipsifer kommer ju från Tanganyikasjön https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=45&SOK=1 - dock lär den äta upp småfiskar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • hall
          • August 2005
          • 190

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Fast i ett 54-liters akvarium kan man inte dra upp så många fiskar.
          Mastacembelus ellipsifer kommer ju från Tanganyikasjön https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=45&SOK=1 - dock lär den äta upp småfiskar
          Okej, då köper vi ett större akvarium att ha yngel i .

          Kanske dum fråga men vilken storlek klassas som småfisk?
          Tror du det skulle funka att ha den ålen ihop med snäcklekare som är 10 cm?

          Vi har hittat ett akvarium nu på blocket, dock är där lite alger på BTN modulen. Är detta något som går att få bort tror du eller borde man låta bli att köpa det?

          Kommentar

          Arbetssätt...