Par Röd Rubin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SwaggaW
    • December 2015
    • 48

    Par Röd Rubin

    Hej!

    Jag har bra balans i Malawi-karet men hannen jagar honan mycket. Hon är i god vigör och har fin färg men ser bra trött ut ibland. Ser lite åtgången ut på någon fena och hade en ögonskada nyligen. Jag funderar på om jag borde skaffa en hona till eller inte? Skaffade från början vad jag trodde var två honor men den ena visade sig vara hanne och jag förlorade tyvärr den ena hannen.

    Tacksam för tips!



  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är alltid svårt att släppa ner nya fiskar av en art som man har i akvariet.
    Hur stort är akvariet och hur många och vilka andra fiskar har du i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SwaggaW
      • December 2015
      • 48

      #3
      Förstår. 250L och där bor också 6 Golden och 3 Mari Gold. Sen har Golden börjat få yngel, typ 10 st.

      Kommentar

      • SwaggaW
        • December 2015
        • 48

        #4
        Och några algätare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          OK - men som sagt det kan vara svårt att i efterhand släppa ner fler av en art som man redan har
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • SwaggaW
            • December 2015
            • 48

            #6
            Har nu försökt i ett år att få till balansen men hanen jagar fortsatt både honan och andra jättemycket, främst mina ancistrus. Ett dilemma är att hanen nu är min största och vackraste fisk.Vilket alternativ är bäst? Jag överväger att be min handlare om hjälp att hitta nya hem till bägge och behålla mina Golden som har nu växt från 6 till 11 och mina 3 Mari Gold som trivs fint. Tack på förhand!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Om det inte funkar så är det ofta bäst att inse dertta och göra sig av med "terroristen"
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • SwaggaW
                • December 2015
                • 48

                #8
                I see, tack! Då får det bli så tyvärr.

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  #9
                  Hej. Ett litet råd från mig, inte för att jag är proffs på något sätt.... Jag hade precis samma problem i mina kar, det blev lätt någon som tog över och terroriserade. Jag har nu nästan helt kommit från detta genom att ha lite fler individer. Det har gjort att det blivit mycket lugnare. Fiskarna trivs och leker som aldrig förr.

                  Kommentar

                  • SwaggaW
                    • December 2015
                    • 48

                    #10
                    Tack! Hur många har du nu i hur stort? Jag har nu 14 plus 7 malar efter att jag tagit bort terroristen och hans fru. Det är klart bättre direkt och jag har lagt i mer sten. Tänker att jag skulle kunna ha några till men är orolig för att sabba. Tänker att de förhoppningsvis blir fler också och tätheten då ökar. Tänkte vänta några veckor nu och se.

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      #11
                      Det är lite svårt med antal det beror ju lite på storlek på fisken. Jag har ett 375 med 12 demasoni , 10 golden och 8 tewavasae , detta är ju på tok för många egentligen borde nog vara 20-25 st men det är det absolut mest problemlösare akvarium jag haft, ingen hackkyckling och lek hela tiden

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1942.JPG
Visningar: 164
Storlek: 241,1 KB
ID: 2378247 ja dessutom går det en papegojaciklid i karet också.....men som sagt det funkar väldigt bra....

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        #12
                        I mitt 450 liters har det periodvis varit lite problem, de har varit hanar som bråkat lite om rangskala, men även har blir det aldrig allvarligt eftersom alla fiskar liksom kommer till undsättning om ett bråk börjar, och då brukar det snabbt sluta. I detta kar är det 10 golden, 3 Mari Gold, 7 blå delfin, 4 perlmutt och 6 små frontosa ( får nog flytta när de blir större..... det finns hur mycket grottor som helst så alla som vill hetta sin grotta kan göra det utan att det blir bråk, här är det också mycket lek på golden och blå delfin.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: FullSizeRender 37.jpg
Visningar: 155
Storlek: 459,7 KB
ID: 2378252

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          #13
                          I mitt tredje Malawi akvarium 375 liter, hade jag först bara 10 Aulonocara , och då var det hela tiden en som blev mobbad utav tre andra hanar, jag tog då de Aulonocara jag hade i de andra karen och satte alla i ett, 20 stycken, detta kan man inte göra om man odlar på dem eftersom det kan bli fel hanar som parar sig med fel honor. Men jag har bestämt mig för att sluta föda upp, så jag ville pröva om det blev lugnare och det blev det. Varje gång jag sätter till nya fiskar i ett kar gör jag det i samband med ett stort vattenbyte, då jag även ändrar om alla grottor och stenar, det har funkat bra de fiskar som befunnit sig i karet har haft så fullt upp med att undersöka den nya miljön att de nästan inte märkt nykomlingarna...
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0431.JPG
Visningar: 146
Storlek: 396,0 KB
ID: 2378255Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0440.JPG
Visningar: 131
Storlek: 517,4 KB
ID: 2378254
                          Lycka till med dina fiskar...

                          Kommentar

                          • SwaggaW
                            • December 2015
                            • 48

                            #14
                            Fina kar du har!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...