Vad för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn vareberg
    • September 2016
    • 30

    Vad för fiskar?

    Köpte mig detta kompletta akvarium för en vecka sedan, han som ägde det innan mig visste inte vad det vad för fiskar, Malawi, men vilka arter? De ynglar av sig rikligt.

    Och de som i filmen simmar runt i ring vad gör dem, "pardans"?

    Sedan vad är honor och hanar?

    Ny och lycklig Malawi ägare!
  • Björn vareberg
    • September 2016
    • 30

    #2
    Jag får inte till å lägga ut bild eller film, beror det på att jag inte är gold medlem?

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #3
      Japp
      // Annicka

      Kommentar

      • Björn vareberg
        • September 2016
        • 30

        #4
        Filmen tar för lång tid att ladda upp, men här kommer 3 bilder! det är egentligen den blå svarta ciklider jag undrar över, den gula harjag förstått är en Golden

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Tror den med gul ryggfena är en Labidochromis sp. 'hongi' https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=796&SOK=1 . Den andra är en Labidochromis caeruleus (även kallad golden) https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1 men det vet du ju redan. Bägge arterna är svåra att se skillnad på könen på men vad som skiljer står ju angivet i resp. artbeskrivning.

          Pardans är ofta just det - dvs antingen en lek eller så ett "förspel", men kan faktiskt också vara en lättare aggression.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Björn vareberg
            • September 2016
            • 30

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Tror den med gul ryggfena är en Labidochromis sp. 'hongi' https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=796&SOK=1 . Den andra är en Labidochromis caeruleus (även kallad golden) https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1 men det vet du ju redan. Bägge arterna är svåra att se skillnad på könen på men vad som skiljer står ju angivet i resp. artbeskrivning.

            Pardans är ofta just det - dvs antingen en lek eller så ett "förspel", men kan faktiskt också vara en lättare aggression.
            Tack Kjell, att jag tillslut fått svar på denna fråga!
            Har du förresten några tips på någon/några andra Malawi arter som skulle passa med dessa två?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Hur stort akvarium har du?
              Hur många av varje har du av de arter som du har?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Björn vareberg
                • September 2016
                • 30

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Hur stort akvarium har du?
                Hur många av varje har du av de arter som du har?
                Akvariumet är på 400l
                svårt att säga exakt då det är många ung djur, men skulle tippa på 15-20 av varje om man räknar de små.
                Dem som är i storlek runt 3-5 cm tänkte jag evt sälja bort eftersom. de vuxna är i storlek 8-10cm.
                Eller vad har du för tips, är det dumt att göra sig av med dem mindre med tanke på att det är svårt att skilja på könen, och då få "obalans"?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Runt 40 mbuna totalt är rätt OK
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...