Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Palettciklider som leker

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Palettciklider som leker

Hej, i mitt 450l akvarium har jag 5 palettciklider, varav 2 hanar o 3 honor. 1 par är redan bildat och dom har lagt ägg i en grotta, som efter ett par dygn var borta (dom syntes väl utifrån). Nu har som istället flyttat in i en hålighet en rot, som dom turas om att vakta. Kan dom ha flyttat ynglen dit? Hur lång tid tar det innan deras yngel är frisimmande? Vet att jag fick yngel från dom flera gånger när jag som barn hade mitt första akvarium, men kommer inte ihåg hur det var..
    Sen verkar den ena andra honan och hanen börja fatta tycke för varandra, och har börjat röja i en grotta. Hur många lekande par kan man ha i ett 450l akvarium? Bör jag köpa en till hane eller ska jag flytta honan till ett annat akvarium innan jag skaffar en till? Eller kan hon gå kvar utan hane? Målet är inte att odla en massa yngel, blir det så blir det, är mest för deras egen trivsel..

Äggen kläcks efter ca. 2-3 dygn och ynglen är sedan frisimmande efter 7-8 dygn.
    Ett 450 är stort nog för 2 par, men det kan vara svårt att flytta dit en hane i efterhand.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentera

Sparar...
    X