Elaka ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjita1
    • August 2016
    • 4

    Elaka ciklider

    Hej!
    Rätt ny här! Startade för ungefär 1,5 vecka sedan upp ett 70-liters sällskapsakvarium. Har kört det tidigare, själva baljan är nog uppemot 20 år gammal (lugn, jag limmade om den innan starten), men har inte varit i drift i min ägo på ca 10 år. Den gick dock i ett halvår hos en bekant som köpte det av mig men sedan lämnade tillbaka det när det konstigt nog blev algsoppa med flytande fiskkadaver i när han tyckte att det var en bra idé att åka på semester i sex veckor utan att ordna fiskvakt... Gissa om jag fick skrubba när jag fick tillbaka det...

    Köpte tre Thomasciklider häromdagen till de tidigare invånarna, några platy, ett litet stim neontetra och en albinoancistrus (vilket nog får anses göra akvariet rätt fullbefolkat). Akvariet har förövrigt perfekta värden trots den snabba fiskintroduktionen. Bakterier och frekventa vattenbyten i starten har ordnat med det.
    En är lite större och betydligt mer färggrann, två är lite mindre och blekare. Frågan är om dom mindre är hanar som helt enkelt är mindre för att dom är yngre och den större är en äldre hona. Enligt artbeskrivningen ska ju annars hanen vara större och blekare.

    Vad som bekymrar mig lite är att den större färggrannare individen jagar dom mindre blekare runt i akvariet tills dom lyckas gömma sig nånstans där den stora inte simmar förbi så ofta. Där står dom i princip och hänger mest hela dagarna, utom när det är matdags, då kommer dom fram och äter med god aptit. En av dom små ser ut att ha fått ett litet nafs i stjärtfenan också, men jag kan inte svara på om det har skett nu eller i affären, där dom simmade med några juvelciklider (som jag tycker mycket om för övrigt, men defenitivt har för liten burk för).

    Jag inser ju förstås själv att 70 liter verkligen är undre gränsen för att hålla Thomasciklider, men jag tycker att det borde funka. Dom har trots allt ganska gott om simutrymme ändå. Kan utrymmesbrist vara orsaken till detta beteende, att dom känner sig trängda? Ska jag fixa mer gömställen åt dom? Har ganska lite växter i dagsläget, men tänker utöka detta också, framförallt genom att göda dom befintliga (beställt PMDD från Haack), men även genom att plantera in några till (har tänkt att det ska bli mer av ett växtakvarium).
    Kan det vara så att det helt enkelt är ett naturligt beteende, typ att den äldre/större/vackrare individen ska etablera nån form av rangordning?

    Tips och råd mottages tacksamt!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Alla ciklider är revirhävdande (mer eller mindre) och dessutom är alla fiskar individer.
    I Zoopets artbeskrivning för A. thomasi https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149&SOK=1 så anges 80 cm långt och 100 liter som minimumstorlek. Visst fungerar det ibland med mindre akvarier eftersom som sagt fiskarna är individer men oftast inte.
    Fixa många mer gömställen så kan det funka, men problemet är att har de väl börjat hacka på varandra så brukar detta inte lösa problemet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Thomasi kan vara rätt svåra att se könsskillnad på, särskilt som små, och har för mig att de dessutom kan vara rätt svåra att para ut, det är inte säkert att en hane och en hona finner varandra, och en del jagande kan förekomma. Ofta när det gäller ciklider brukar det vara en bra idé att köpa en grupp ungfiskar, som får växa upp tillsammans, och välja partner själva, och just thomasi känns som en så'n art, på grund av de två nämnda anledningarna.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Tjita1
        • August 2016
        • 4

        #4
        Har flyttat dom till ett nytt 300-liters nu. Dom verkar trivas mycket bättre.
        Funderar på om ni tror att dom fungerar med skalarer, eller är det risk att det ryker fenor? Skulle vilja ha några i det nya, men jag vill ju inte att dom ska ta skada.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Jag skulle inte ha homas med skalarer, de är rätt tuffa när de leker och har en rätt duktig bitstyrka vad jag vet.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          Arbetssätt...