Besättning i mitt 980 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter.nockner
    • April 2015
    • 77

    Besättning i mitt 980 liters akvarium

    I väntan på att jag skall få de 3 BTN moduler jag beställt som komplement till mina gamla BTN moduler. Så funderar jag på vad jag skall ha för fiskar. Jag har bestämt mig för att hålla mig till Malawi eller Tanganyika.
    En variant som jag redan ställt frågor om är en besättning med huvudfokus på frontosor. En variant jag kom på idag är ett rovfiskakvarium blandat från bägge sjöarna, tex Frontosa tillsammans med en eller två av malawisjöns rovfiskar och kanske F. rostratus ( de blir väl runt 30 cm stora). Har haft frontosa tidigare och om jag minns rätt är de lite "sävliga" och hinner möjligen helt enkelt inte med att få tag i foder i konkurrens med de lite livligare malawicikliderna ? Kan det vara så.
    En annan variant är naturligtvis Tropheus med kanske någon snäcklekare, leptosoma, prinsess, leleupi mm Min fråga här är om Tropeus är besvärlig att hålla vad gäller sjukdomar (som man pratade om förr), men med rätt foder och frekventa vattenombyten borde det väl inte vara några problem ?
    Slutligen har vi en malawibiotop, där finns det en uppsjö av varianter man kan sätta samman. Mina tidigare erfarenheter säger mig att tex en Mbuna besättning är ganska enkel att ha som besättning. Om man tänkt igenom sammansättningen av arter ordentligt mm.
    Senast redigerad av peter.nockner; 22 April 2016, 13:35.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har inte haft frontosor ihop med stora Malawi men tror nog att frontosorna där kommer till korta. Däremot så får frontosorna tillräckligt med mat om de hålls ihop med typ Mbuna eftersom dessa äts upp
    Visst är troffar lite lurigare än övriga Tanganyika, men gör man bara rätt så brukar det sällan vara några problem,.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • peter.nockner
      • April 2015
      • 77

      #3
      Jo det blir nog lite dyrt att mata med mbunas =)

      Det var några veckors leveranstid på modulerna, så jag kan vela lite fram och tillbaka ett tag till.
      Senast redigerad av peter.nockner; 22 April 2016, 14:10.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Jo det är ju planering och igångsättandet som är det mest roliga med akvarier - så väntar man på något gott så kan man alltid vänta för länge
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • peter.nockner
          • April 2015
          • 77

          #5
          Precis, nu ångrar jag att jag bara har ett 980 liters skulle skaffa ett till, så kan jag ha både en Tanganyika och en Malawi besättning. Så slipper jag välja, nu när jag tänker efter så kanske ett tredje med en sydamerikansk biotop också.

          Kommentar

          • peter.nockner
            • April 2015
            • 77

            #6
            Nu börjar jag bli frustrerad, de BTN modulerna jag beställde på nätet skulle ta 2 -3 veckar att få hem. Är nu inne på 4 veckan, suck.

            Kan inte börja med att få igång akvariet förräns jag får modulerna.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Den som väntar på något gott
              Nåja - det är ju alltid en risk att beställa på nätet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • peter.nockner
                • April 2015
                • 77

                #8
                Jodå, det skall bli riktigt kul när de väl kommer.

                Det ligger en rejäl hög med sten i olika storlekar på gräsmattan som jag tror blir riktigt bra på botten.

                Men jag kan ju inte börja innan jag limmat dig modulerna.

                Kommentar

                • peter.nockner
                  • April 2015
                  • 77

                  #9
                  Har kokat ner ciklidbesättningarna till två förslag så här långt

                  Tanganyika

                  Tropheus moori chimpa (stor grupp)
                  Cypricromis leptosoma Malassa
                  Samt en snäcklekare ciklid (beror på vilken som är tillgänglig)

                  Malawi

                  Melanochromis johanni
                  M. estherae
                  Protomelas taeniolatus red empress
                  Labidochromis trewevasae red top

                  Kommentar

                  • peter.nockner
                    • April 2015
                    • 77

                    #10
                    Nu börjar det bli patetiskt. Snart inne på 5 veckan och inga moduler inom synhåll och personen/företaget ifråga orkar inte ens besvara mailet om varför det tar sådan tid.

                    Men jag har lärt mig en läxa, köp av din lokala handlare.

                    Kommentar

                    • peter.nockner
                      • April 2015
                      • 77

                      #11
                      Det var helt otroligt vad svårt det verkar vara att få tag i mina BTN moduler. Har BTN slutat tillverkas eller vad är det för problem

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11220

                        #12
                        Jag har som längst väntat 6 månader på Hikari Excel pellets från en ehandlare. Det beror nog oftast på ehandlaren än leverantören.

                        Men jag kan hålla med om att det finns en fördel att köpa tillbehören i affären där du handlar fiskarna.
                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        • peter.nockner
                          • April 2015
                          • 77

                          #13
                          6 månader ! Ja då är ju min lilla väntetid sedan den 18 april en baggis. ☺

                          Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11220

                            #14
                            Detta var ett extremfall. Det brukar inte ta så lång tid.

                            Det som kan vara bra är om ehandlaren har en status på om de har produkten i lager eller ej. Om du ska köpa en modul i din zooaffär och de inte har den på hyllan får man ju vänta någon vecka, det är säkert samma grej hos ehandlaren.
                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • peter.nockner
                              • April 2015
                              • 77

                              #15
                              Stod att det var lagervara (beställningen lades den 18 april) leverans inom 2 - 5 dagar (vilket det fortfarande står på webbutiken). Men han skrev att det var 2-3 veckors väntetid, vilket jag tyckte var okej

                              Det blev ca 800 kr billigare att handla på webben. Men i efterhand så hade jag gärna betalt dessa 800 för att slippa frustreringen med väntetiden.
                              Tillslut fick jag kontakt (vilket inte var lätt) efter 5 veckor och ändrade orden till några moduler som han kunde få tag i. De skulle skickas den 2 juni o han skulle höra av sig om det blev problem, vilket klart och tydligt finns med i mailet som han godkände.
                              Men det har inte skickats några moduler.

                              Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
                              Senast redigerad av peter.nockner; 04 June 2016, 11:15.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...