Äter de upp varandra? Vilka andra fiskar går att ha i akvariet? Vilka växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Äter de upp varandra? Vilka andra fiskar går att ha i akvariet? Vilka växter?

    Tänkte testa att ha malawi för första gången, men har hört att de biter varandra och kanske till och med har ihjäl varandra. Jag vill helst inte ha ett slagfält i vardagsrummet. Vad är er erfarenhet? Gör de illa varandra? Och vilka växter går att ha utan att de förstör dem? Jag har redan två praktbotior, en stor och en liten. Kan de gå tillsammans med malawi eller blir de uppätna? Hur är det med ancistrus och siamesisk algätare? Antar att den sistnämnda kanske inte går?

    Mvh
    Maria
  • taste
    • December 2011
    • 33

    #2
    Grunnleggende.Hvor stort kar har du?
    Praktbotia liker andre vann verdier(ph nedåt 5) Ville solgt de
    Malawi sjøen har alkalisk vann,ph er høy,så du bør iallefall høyne ph til 7,5 eller høyere...
    Alle Ciclider er i utgangspuntet aggressive,territoriale, så det gjelder og ha mye gjemmesteder (noe du bygger opp/innreder med stein,huler osv.
    men igjen:størrelsen på akvariet ditt er viktig og få frem,så kan nok andre foreslå en sammensetting av Malawi-Lykke til

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Alla ciklider är mer eller mindre revirhävdande och det gäller som sagt både för ciklider från sydamerika som från Malawi.
      Läs gärna Zoopets allmänna info om malawiciklider för där finns en hel del tips om hur man skall hålla dom https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=542
      Vilka andra fiskar kan man ha ihop med dem är lite svårt att veta i förväg. Ancistrus - absolut. Praktbotior och siameser lite mer tveksamt men absolut möjligt.
      Med växter så är oftast inte problemet att de äter växter utan att de gräver och därför flyter de upp så ha antingen växter som man binder fast på stenar/rötter (typ anubias, javaormbunke etc.) eller om man planterar dom så sätt ett sänke (en sten) längst ner så att de inte kan gräva upp dom - efter en tid har rötterna spritt sig och då är sällan några problem.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • TB75
        • November 2010
        • 25

        #4
        Hej,

        Jag kör kontinuerligt med Ancistrus och Siamensis tillsammans med mina malawi. Det är inga problem alls, varken för de tuffa Ancistrusarna eller de kvicka Siamensisarna

        Praktbotia har jag haft vid något tillfälle tillsammans med malawi och jag upplevde att cikliderna hade respekt för botiornas starka käkar.

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #5
          Ok, tack . Det var upplysande.

          Kommentar

          Arbetssätt...