Många frågetecken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pernilla77
    • January 2016
    • 6

    Många frågetecken

    Hej,
    Är helt ny på detta forum och tycker det är fantastiskt vad många duktiga och hjälpsamma akvarister som samlas här. Idag är det jag som behöver hjälp.
    Har börjat med Malawi helt nyligen, har 6 golden och 6 demasoni.
    Efter någon dag visade den största golden fisken (som jag tror är en hanne) sig stressad. Han lade sig på pumpen och bara låg där hela dagarna. Han såg också ut som han hade fått lite stryk eftersom stjörtfenan såg kort och avbiten ut. Dessutom var han lite röd vid roten av bröstfenorna och en liten röd prick (som en blodådra nästan) uppe på huvudet. Alltså allmänt lite hängig. Eftersom jag hade ett extra litet akvarium på 54 l flyttade jag över honom dit (för att han skulle få lite lugn och ro.

    Sen en dag såg jag en demasoni hona som tuggade. Jag chansade på att den stora golden inte skulle ha något smittsamt så jag flyttade över även henne till 54 l karet.
    Nu har de gått där tillsammans 1,5 vecka och ser ut att ha det rätt gemytligt ihop, ibland ligger de under samma sten till exempel.

    Ok, nu till mina frågor. Ingen av dem hade ätit på över en vecka (helt naturligt för demasonin) men igår lade jag i 2 granulat och eftersom golden hannen inte rörde maten så släckte jag akvariet och i rummet och gick ut. Efter 5 min gick jag in igen och då var maten uppäten. Samma sak idag. Han rörde inte maten så länge akvariet var tänt men när rummet och akvariet blev släckt knep han maten.

    Hur ska jag göra nu. Båda fiskarna ligger nästan under en sten hela dagen, det är ytterst sällan man ser någon av dem simma runt i akvariet. Nu börjar det nog närma sig att honom släpper ynglen och då kan ju golden hanen bli ett problem, även om han inte verkar så farlig för tillfället.
    Jag har tyvärr inga fler akvarium, skulle kunna köpa en yngellåda men det verkar ju inte många här rekommendera? Vill ju inte att ynglen ska bli uppätna av golden, men samtidigt känns han inte tillräckligt kry för att flytta över i det stora akvariet än. Och egentligen det jag också undrar över är om han faktiskt är sjuk alls eller varför han bara ligger i ett hörn.. Han ser lixom inte sjuk ut längre men verkar lixom ointresserad och väldigt skygg. Det röda har försvunnit och stjärtfenan ser ut att ha återhämtat sig lite.

    Oj vad långt inlägget blev, men det var lite komplext att beskriva, kan jag få lite expert utlåtande?

    Många hälsningar, Pernilla

    Malawi: 200 l
    tänkt yngelkar 54 l
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja det låter ju lite som att han blivit mobbad och det kan vara svårt att släppa tillbaka honom samtidigt som du skriver så är också risken uppenbar att hanen kommer att äta upp ynglen.
    Så vad göra: jag hade nog ändå låtit honom gå kvar i yngelkaret och äta upp sig och komma i kondition innan han släpps tillbaka. När hans läpps tillbaka så gör sedan detta i samband med 1/ ett vattenbyte 2/ en ommöblering i akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pernilla77
      • January 2016
      • 6

      #3
      Stort tack för snabbt svar! Jag låter honom vara kvar ett tag till för demasonin borde inte släppa ynglen på ca en vecka till. Finns det något sätt jag kan se på honan när det är "nära" att släppa?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nja är man van vid att se det ser man kanske men det är väl inte du? Sedan går dom oftast och tuggar 3 veckor + någon/några få dagar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Pernilla77
          • January 2016
          • 6

          #5
          Hej Kjell och alla ni andra!
          Nu har min demasoni spottat. 2 eller 3 yngel var det. Den stora golden som varit mobbad är nu återhämtad och han fick gå tillbaka i det stora karet efter lite vattenbyte och ommöblering. plus att jag tog i lite happy life och släckte ljuset så det var rätt lugnt nu när jag tittade till dem.
          Jag har köpt spirulina flakes som jag tänkte ge ynglen, ett par som jag krossar och lägger i, eller hur?
          Hur länge kan demasoni honan vara kvar med ynglen? Hon verkar leta efter dem nu, men de vill inte vara i hennes mun längre så de sticker när hon kommer.
          Tack för all hjälp!
          Mvh, Pernilla

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det fungerar bra med söndersmulat flingfoder till ynglen.
            Man kan låta honan gå kvar lite - mest för att hon ska få äta upp sig.

            Kul att det gick bra.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Pernilla77
              • January 2016
              • 6

              #7
              Tack för svaret! :-)

              Kommentar

              • Pernilla77
                • January 2016
                • 6

                #8
                Hej igen, kort fråga, hur länge vågar jag ha kvar demasoni- honan... hon är väldigt hungrig efter att ha tuggat 3 veckor, men man vill ju inte att hon tar ett av ynglen... Ynglen släppte hon i förrgår kväll och jag har matat på henne så mycket jag vågat sedan dess. Ynglena är väldigt försiktiga så det är svårt att se om de kommer fram och äter av flingorna men jag antar att jag inte kan göra något mer än att ge på regelbundna tider.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Finns egentligen inget svar. Ibland kan de nästan med en gång sätta i sig ett yngel, andra gånger rör de dom aldrig.
                  "Normalt" sett brukar de i alla fall funka uppåt en vecka.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Pernilla77
                    • January 2016
                    • 6

                    #10
                    Ok, då låter jag henne vara kvar ett par dagar till, hon är rätt tillbakadragen och kommer mest fram när hon äter. Ynglen (4 st har jag hittar nu) har hittat favoritställen som de är på och akvariet är ju rätt stort för de så förhoppningsvis kan de gömma sig bra om hon jagar dem. Tack för alla svar!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...