Hjälp med val av Mbunas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -jeppsson-
    • December 2015
    • 6

    Hjälp med val av Mbunas

    Har suttit och kollat runt lite på mbunas och kommit fram till att jag skulle vilja ha
    Cynotilapia sp. 'jalo reef' 2+4
    Labidochromis caeruleus Golden 2+4
    Cynotilapia sp. "white top hara" 1+2
    ​kommer dom att funka ihop i ett 275L?

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Man vet ju aldrig i förväg hur det kommer att gå men jag hade nog i alla fall valt att bara hålla en art av Cynotilapia.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Jag hade två arter i mitt 180L, Ps.Saulosi & M.Cyanerohabdos 'Maingano'. Saulosi har ju olika färg på honor & hanar medan Mainganon ser lika ut. Så ögat observerade det som '3 arter'. Tycker att det var fullt tillräckligt, skulle hellre satsa på fler av varje sort för att göra det mer harmoniskt. Mycket är ju tycke och smak men jag föredrar få arter och många av varje i alla Malawi-kar

      När det gäller rivalitet mm så verkar det variera mycket, en del lyckas med mycket gömställen och en del lyckas utan. Men tänk på att inredningen i många fall tar upp mycket av vattenvolymen.
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • -jeppsson-
        • December 2015
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av simka
        Jag hade två arter i mitt 180L, Ps.Saulosi & M.Cyanerohabdos 'Maingano'. Saulosi har ju olika färg på honor & hanar medan Mainganon ser lika ut. Så ögat observerade det som '3 arter'. Tycker att det var fullt tillräckligt, skulle hellre satsa på fler av varje sort för att göra det mer harmoniskt. Mycket är ju tycke och smak men jag föredrar få arter och många av varje i alla Malawi-kar

        När det gäller rivalitet mm så verkar det variera mycket, en del lyckas med mycket gömställen och en del lyckas utan. Men tänk på att inredningen i många fall tar upp mycket av vattenvolymen.

        jo hade tänkt ha i Ciklidsand och göra en massa gömställen så det inte bli så mycket bråk. ​

        Kommentar

        • -jeppsson-
          • December 2015
          • 6

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Man vet ju aldrig i förväg hur det kommer att gå men jag hade nog i alla fall valt att bara hålla en art av Cynotilapia.
          okej ja jag har läst att man inte ska blanda flera från samma art men tänkte eftersom dom inte se likadana ut så kanske det va okej

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11215

            #6
            https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1050&SOK=1 - denna är en av mina personliga favoriter med supersnygga honor. Ganska vanlig i handeln och blir inte så stor.

            Bilden är en hane jag hade för några år sedan.

            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • -jeppsson-
              • December 2015
              • 6

              #7
              Ursprungligen postat av admin
              https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1050&SOK=1 - denna är en av mina personliga favoriter med supersnygga honor. Ganska vanlig i handeln och blir inte så stor.

              Bilden är en hane jag hade för några år sedan.

              den få jag kolla upp lite. riktigt finna färger kanske kan se om den finns inne ist för whit top hara

              Kommentar

              • -jeppsson-
                • December 2015
                • 6

                #8
                har kollat runt lite på Youtube och sätt att det är en del som bara har hanar i karet. någon här som har det och isf har ni några problem med aggressivitet i karet?

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11215

                  #9
                  Tror det är vanligare i USA med bara hanar i akvariet. Om du har många hanar och inga grottor blir det inga aggresionen. Men hur kul är det. Just mbuna finns ju massa arter som har snygga honor också.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • -jeppsson-
                    • December 2015
                    • 6

                    #10
                    tänkt köpa innerfilter på 1500L/timmen och cirkulationspump 1500L/timmen är den är det tillräckligt för ett 275L?​
                    sen en fråga till hade ph på 6,8 och kh 3. tänkte ha Ciklidsand i karet kommer det göra någon skillnad eller kommer jag behöva buffra vattnet ändå?
                    Senast redigerad av -jeppsson-; 03 January 2016, 04:05.

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11215

                      #11
                      Det ska nog vara kanon. Jag tycker att du ska titta på Eheim 2252 som innerfilter. Det är på 1200 liter i timmen men ett filter jag själv har i alla kar och är nöjd med.

                      Till Malwiciklider brukar jag dosera i bikarbonat och jodfritt salt. Hade nog kört i bikarbonat för att få upp ph. Om ciklidsanden buffrar vet jag inte då jag kör med korallsand.

                      Fundera även på fler av varje sort. Typ 10 Golden och två andra arter hade jag nog kört. Golden är så snygg.
                      Senast redigerad av admin; 03 January 2016, 11:02.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11215

                        #12
                        Du kan se Eheimfiltren till höger i karen. Det är det utblåset som är närmast frontglaset.

                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        Arbetssätt...