Malawi i ytskicktet? Färg på grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    Malawi i ytskicktet? Färg på grus?

    Hejsan! Funderade lite över malawiciklider, har de någon glädje av ett högt akvarium? Eller håller det sig bara över sitt stenröse?
    Tanken var att skaffa ett Juwel lido 200, inte optimalt kanske, men så jäkla snyggt.

    De flesta alvarium jag har sett har vitt grus till Malawi, borde inte svart grus, svarta stenar framhäva fiskarnas färger bättre?
  • simka
    • November 2013
    • 326

    #2
    Hej! För malawi är det mycket bättre att akvariet är långt än högt. Det brukar rekommenderas att inte ha mindre bredd än 100cm (80 cm för enstaka arter?). Lido 200 är ju ca 70cm brett och nästan lika högt.

    Mina är överallt i akvariet men tror ändå att det är de undre 50% som utnyttjas mest (50cm högt akvarium). Kan iofs bero på att det är svårt att bygga med sten på höjden hela vägen upp.

    Det är möjligt att det skulle fungera men tror att förutsättningarna för att det ska bli lyckat & trivsamt för invånarna i Lido 200 är högst begränsade, jag hade inte gjort det.

    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #3
      Jag har vit korallsand i mina Malawiakvarium och fiskens färger framträder riktigt bra. Jag har provat med mörk sand men det var betydligt sämre enligt min smak.

      Kolla i artregistret för Malawiciklider som passar i småkar så hittar du bara denna Mbuna: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_a...t1=S%C3%B6k%21

      Jag skulle istället titta på Tanganyikaciklider till det akvariet. Kolla här: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_a...t1=S%C3%B6k%21

      Ett helt gäng med snygga fiskar.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • sting
        • September 2007
        • 481

        #4
        Frågan är om det får bli ett något akvarium med större bottenyta då endå...... Kanske ett Rio 😜

        Tror det blir korallsand med svarta stenar,.. Sen en billig svart bakgrund a la soppsäck om ingen annan har en bättre lösning? Jag vill ej måla akvariumet!

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #5
          Kan tipsa om svart designfolie som finns på Hornbach. Är som en solskyddsfilm som sitter med statisk elektricitet och inte med klister. Jag har använt den på flera akvarier för att dölja sidan av innerfilter och den när lätt att sätta på pch lämnar inga rester. Kolla min projektteåd så finns det lite bilder
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          Arbetssätt...