60 liter tanganyika (prinsessor...?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flamedmaple
    • November 2015
    • 3

    60 liter tanganyika (prinsessor...?)

    Hej !

    Det var länge sedan jag höll på med akvarier nu, men har blivit riktigt sugen på att starta upp det enda jag inte gjort mig av med än. Det är litet, bara 60 liter, men skulle vilja prova fylla det med någonting åtminstone. Jag har tidigare haft tanganyikaciklider och det är det jag är inne på nu igen. Frågan är vad man kan ha i ett sådant litet kar, utöver snäckskalslekare såklart? Men sådana känner jag mig hyfsat klar med vid det här laget. Jag har funderat på ett par prinsessor, typ pulcher, är det något som skulle kunna funka så länge man bara håller sig till ett par?

    Mvh
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    #2
    Ursprungligen postat av Flamedmaple
    Hej !

    Det var länge sedan jag höll på med akvarier nu, men har blivit riktigt sugen på att starta upp det enda jag inte gjort mig av med än. Det är litet, bara 60 liter, men skulle vilja prova fylla det med någonting åtminstone. Jag har tidigare haft tanganyikaciklider och det är det jag är inne på nu igen. Frågan är vad man kan ha i ett sådant litet kar, utöver snäckskalslekare såklart? Men sådana känner jag mig hyfsat klar med vid det här laget. Jag har funderat på ett par prinsessor, typ pulcher, är det något som skulle kunna funka så länge man bara håller sig till ett par?

    Mvh


    tja !!! Jo det skulle gå med ett par prinsessor men i mitt tycke känns det lite sådär, men det går.
    Det jag skulle rekommendera är någon mindre sort julle som är bland stenbotten... Sen skulle jag satsa på tangaiyka lyktögon ett Stim. Men detta är mitt tycke 😀

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Jag hade absolut satsat på snäckskalslekare, eller ett par av de små jullarna.
      Prinsessorna vill ha ett större
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Flamedmaple
        • November 2015
        • 3

        #4
        Jag tackar så mycket för svaren. Jag hade på känn att prinsessorna skulle vara tveksamma, även om jag läser i min back to nature guide (Kjell du vet vilken ) att minimistorleken anges som 50 liter, så skulle det gå mig samvetet emot att stoppa ner de små stackarna där. Hade ett par i ett 110 liters tidigare, fantastiskt fina ciklider för övrigt.

        Jag förstår att snäckskalslekare är att föredra i och med att karet är så pass begränsat, dock känner jag mig ganska klar med dem som sagt... Men hur är det med caudopunctatus då? Det är en art jag varit intresserad av tidigare, men aldrig kommit mig för att prova på då det verkar ganska svåra att få tag på inom handeln. Vad tror ni? Ett par sådana i 60 liter borde väl funka? De är ju ganska små i växten också.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Problemet med att ha prinsessor i ett så litet akvarie är att man bara kan ha ett par och det är svårt att se könsskillnad på små och stora funkar det oftast inte att släppa ner.

          Caudopunctatus funkar på ungefär samma sätt även om de kanske inte är riktigt så bitska som prinsessorna. De är för övrigt intressanta grävskopor.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Flamedmaple
            • November 2015
            • 3

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Problemet med att ha prinsessor i ett så litet akvarie är att man bara kan ha ett par och det är svårt att se könsskillnad på små och stora funkar det oftast inte att släppa ner.

            Caudopunctatus funkar på ungefär samma sätt även om de kanske inte är riktigt så bitska som prinsessorna. De är för övrigt intressanta grävskopor.
            Alright. Jahaja, då känns det väl ändå rimligast att välja mellan just snäckskalslekare och jullar om man inte ska komplicera till det allt för mycket. I det läget lutar det nog ändå mest åt snäckskalslekare trots allt, min erfarenhet (ocellatus) är att de är lite livligare och intressantare i allmänhet att ha att göra med än jullar. Något annat än tanganyikaciklider lär det inte bli frågan om hur som helst, saknaden börjar smyga sig på.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ja Tanganyika är riktigt intressanta ciklider
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                #8
                Då rekommenderar jag varmt Neolamprologus similis. De är äkta kolonibildare även om de är små och leker i snäckor. Där passar de halvvuxna syskonen föregående kull yngel medan föräldrarna fixar en ny snäcka i samma hög och leker i den nästa gång.

                Caudopunctatus är gudomligt vackra med sina gula och neonblå fenor. Men jag hade 3 par i 120l och den dominanta hannen hade ihjäl alla utom de 2 honor han lekte med. Men de käkar upp sina yngel vid minsta lilla stress så de är svårare. Men vackra i ett större kar, ja
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                Arbetssätt...