Tanganyika akvarium lite inspiration tankar och idéer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    Tanganyika akvarium lite inspiration tankar och idéer

    Tänkte lägga upp lite bilder på Tanganyika forumet för att väcka lite liv här och diskussion om dessa intressanta djur.

    har som sagt ett akvarium 720 med fluval fx5, och två fluval u4 innerfilterna som filtrering.
    inredning är inte biotop utan vit kalksand med kolsten som för övrigt verkar vara väldigt svårt att få tag i.

    nu undrar många varför inte biotop akvarium ? jag håller med om att biotop är skit snyggt och känns naturligt, men det är kul att få olika kontraster på saker och ting få det matcha liksom. bara fiskarna trivs det är ju det viktigaste.

    som sagt har ju frontosor som min huvud attraktion i karet 8 st ungdjur som växer så det knakar.
    frontosor är verkligen sävliga djur som stolt gräver och bökar omkring bland sanden och stenar. Seglar förbi multis koloni med lugna drag fast dom får 5 hanar som slår på dom för att rädda sina yngel intressant beteende måste jag säga.

    Frontosorna bryr sig föga om attackerna utan seglar endå lugnt förbi.
    man märker rang ordningen på djuren nu under denna tid som jag haft dom men det har tagit lite tid...
    men två hanar som är störst i karet är dom två som leder gruppen. Bråk emellan djuren förekommer men det avstyrs väldigt snabbt.

    Jag upplevde frontosorna väldigt tillbaka dragna i början tog några veckor innan dom ens våga simma ut och se sig omkring, men efter introduktionen av leptosoma Malasa 20 st ungdjur så blev dom mycket tuffare och kände nog att det var säkert i akvariet.

    leptosomorna för övrigt är jag väldigt nöjd med dom har ju dock inte färgat ut, utan är ju bruna allihop.
    väldigt bra fart i gruppen händer mycket hela tiden vilket är kul och bidrar också till lite mer action i akvariumet.
    Sedan stort plus att dom håller sig i akvariets övre del vilket gör att det blir mer levande.

    Ven
    Tanganyika fiskar är väldigt speciella fiskar som Skiljer sig från individ till individ. Men samspelet mellan olika arter är verkligen intressant. Jag har här även lite bilder på djuren
    Ursäkta bildkvalitén har ingen bra kamera tar kort via iPad.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av plusskenford; 08 June 2015, 21:43.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Kul med fler som håller de intressanta tanganyikcikliderna. Dock i längden kommer det inte att funka med frontosor för deras naturliga beteende är ju att äta fiskar och de gör det oftast tidigt på morgonen. De är uppenbarligen morgonpigga och vaknar före alla andra och deras frukost vaknar inte alls
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • plusskenford
      • August 2011
      • 252

      #3
      Det kan jag redan se tendenser av på morgon kulan när lyset är släckt i akvariet är dom ute och åker runt frontosorna.
      medans dom andra är mycket slöare, så det kommer nog bli mat fest för dom när dom blir större tyvärr. Men jag hoppas endå att det kommer funka relativt. Har lite bilder till här
      Bifogade filer

      Kommentar

      • plusskenford
        • August 2011
        • 252

        #4
        Måste fråga en sak min calvus Withe pearl hane, står jämt vid den störste frontosa hannen precis som dom är bästa vänner.
        dom gömmer sig i samma håla och har tät kontakt är det en normal grej ? Ser lite kul ut,
        Bifogade filer

        Kommentar

        • plusskenford
          • August 2011
          • 252

          #5
          Bil på calvus hona med sällskap
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av plusskenford
            Måste fråga en sak min calvus Withe pearl hane, står jämt vid den störste frontosa hannen precis som dom är bästa vänner.
            dom gömmer sig i samma håla och har tät kontakt är det en normal grej ? Ser lite kul ut,
            Normalt och normalt, vad är normalt vad gäller fiskar

            Det är väl inget konstigt i alla fall
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • plusskenford
              • August 2011
              • 252

              #7
              Så sant så sant Kjell har gjort vatten analys och vårat GH var 3.7 är inte det extremt lågt ?
              Ph 6.8 vi har egen grävd brunn på 2.5 meter ungefär . Hade något förhöjt koppar i vattnet men det var obetydligt.
              fiskarna verkar ju pigga och glada iaf.

              sen hur får jag mina prinsessor att komma igång med yngel produktion har fyra prinsessor men det är trögt.

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #8
                Var har du hittat dina toma snäckskal till multisarna? söker men hittar ej några
                / Rickard

                Kommentar

                • plusskenford
                  • August 2011
                  • 252

                  #9
                  Köpte dom på Ica, tror dom heter escargo vitlöksmarinerade sniglar i vinbergsnäckor.....

                  tror det är tolv pack plastad förpackning

                  Kommentar

                  • rick
                    • April 2005
                    • 1012

                    #10
                    Vilken typ av Ica å var i affären ? Har kollat men ej sett


                    Skickat från min iPhone med Tapatalk
                    / Rickard

                    Kommentar

                    • plusskenford
                      • August 2011
                      • 252

                      #11
                      Jag köpte mina på Ica kvantum, mina låg vid kyldiskarna där iaf.... Men annars fråga efter dom kanske kan beställa det vem vet....

                      vet inte hur vanligt det är att äta sniglar ��

                      Kommentar

                      • plusskenford
                        • August 2011
                        • 252

                        #12

                        Kommentar

                        • plusskenford
                          • August 2011
                          • 252

                          #13
                          Tycker kontrasten är fin mellan dom gul mot lite blå skimmer svart vit

                          Tanganyika säger jag bara (=
                          Mina frontosor har iaf intf än ätit upp mina leptosomer malasa än.
                          Största hanen är väl mellan 15cm 20cm nu växer på.
                          Senast redigerad av plusskenford; 24 February 2016, 16:59.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...