Prinsessan av Burundi tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Prinsessan av Burundi tips

    hej

    var o handlade lite mat till fiskarna o fåglarna förrigår och såg dessa fiskar Neolamprologus brichardi

    kunde ej låta bli köpte 2 st :P

    frågor :
    Går dem bra ihop med , ellioti , regani , skalarer & diverse malar?
    Är dem agressiva/fenbitare?
    kan dem gå i 100 liters akvarie eller behövs det 240 liters? annars kan dem få gå själva i 100 liters akvarie med ett par gobis.
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av blaze1337
    hej

    var o handlade lite mat till fiskarna o fåglarna förrigår och såg dessa fiskar Neolamprologus brichardi

    kunde ej låta bli köpte 2 st :P

    frågor :
    Går dem bra ihop med , ellioti , regani , skalarer & diverse malar?
    Är dem agressiva/fenbitare?
    kan dem gå i 100 liters akvarie eller behövs det 240 liters? annars kan dem få gå själva i 100 liters akvarie med ett par gobis.

    Dom går sällan bra med andra fiskar, är rejält revirhävdande. Men en individ är inte likadan som en annan så hur det kommer fungera för dig lär väl visa sig.

    Tror ett eget akvarium rätt inrett för arten ger mest utbyte av fiskarna.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är ju rätt svårt att veta om det är ett par och om de passar ihop och därför är det bästa att skaffa en liten grupp och låta växa upp ihop. Men har du tur kan de kanske passa ihop.
      Ett par kan hållas i ett 100 liters och i ett större kar ihop med andra. T.ex. andra tanganyikaciklider som Julidochromis regani.
      Dom är rejält tuffa i sitt revirhävdande men de är inte fenbitare.
      Prinsessartbeskrivning på Zoopet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av simpson
        Dom går sällan bra med andra fiskar, är rejält revirhävdande. Men en individ är inte likadan som en annan så hur det kommer fungera för dig lär väl visa sig.

        Tror ett eget akvarium rätt inrett för arten ger mest utbyte av fiskarna.
        Aa visste att dem är revirhävdande men dem var för fina för att bara gå därifrån :P Skulle dem få plats i ett 100 liters? med massa växter, stenar o grottor?

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det är ju rätt svårt att veta om det är ett par och om de passar ihop och därför är det bästa att skaffa en liten grupp och låta växa upp ihop. Men har du tur kan de kanske passa ihop.
          Ett par kan hållas i ett 100 liters och i ett större kar ihop med andra. T.ex. andra tanganyikaciklider som Julidochromis regani.
          Dom är rejält tuffa i sitt revirhävdande men de är inte fenbitare.
          Prinsessartbeskrivning på Zoopet.

          Tack för de snabba svaret Kjell , så det går bra om jag skaffar 2 till o lägger in alla 4 i 100 literns? där går inga andra fiskar just nu förutom ancistrusar , o sandsnäckor , malarna ska flyttas till 240 liters då dem börjar bli stora nu
          Senast redigerad av blaze1337; 17 December 2014, 10:53.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Det är en Tanganyikaciklid, som vill ha rätt högt pH, och bör väl helst hållas enbart ihop med andra Tanganyikaciklider. De är parbildande, men bildar kolonier, där de äldre ynglen hjälper till med yngelvården av sina yngre syskon. Fenbitare är de inte, men en del fiskar som inte hinner undan kan nog få sina fenor naggade under yngelvården. På grund av att de är endemiska i Tanganyikasjön, och anpassade till den livsmiljön och arterna där, så bör den som sagt hållas i Tanganyikakar. Skulle inte hålla den med scalarer, eller fiskar som vill ha lågt pH (antar att du menar Crenicichla regani eftersom vi pratat om dem innan). 100 liter känns som i minsta laget, eftersom de bildar kolonier.

            Senast redigerad av Shepard; 17 December 2014, 11:05.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av blaze1337
              Tack för de snabba svaret Kjell , så det går bra om jag skaffar 2 till o lägger in alla 4 i 100 literns? där går inga andra fiskar just nu förutom ancistrusar , o sandsnäckor , malarna ska flyttas till 240 liters då dem börjar bli stora nu
              Dom kommer säkert att para ut sig i ett 100 liters - dvs du får flytta de exemplar som inte ingår i paret.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Tack för tipsen alla ,

                Aa kjell får försöka lösa det så det blir 2 par i 100 literns och byta ut en och en på dem som ej parar sig sen äre nog fint ^^

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #9
                  Ursprungligen postat av blaze1337
                  Tack för tipsen alla ,

                  Aa kjell får försöka lösa det så det blir 2 par i 100 literns och byta ut en och en på dem som ej parar sig sen äre nog fint ^^
                  Det handlar inte om att byta ut...

                  Tex om du börjar med 4st, när ett par bildas är det bara att håva upp de andra innan de dör.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av simpson
                    Det handlar inte om att byta ut...

                    Tex om du börjar med 4st, när ett par bildas är det bara att håva upp de andra innan de dör.
                    Instämmer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Instämmer jag också.
                      Prinsessor kommer mest till sin fördel om dom får gå själva och bilda kolonier. Det är en fröjd för ögat att sitta och kolla på deras yngelvård och framtida "syskonkärlek" syskon emellan
                      Sen att inreda rätt för dessa "sessor" är ett plus i kanten förstås.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #12
                        Haha jävlar vad aggresiva de verkar vara om "Tex om du börjar med 4st, när ett par bildas är det bara att håva upp de andra innan de dör."

                        anyway sätter ner dem i 100 liters då tempraturen o ph passar dem bättre där ska skaffa 2 till o vänta tills par bildas, när det är gjort får jag ta o ge ut dem andra 2
                        ska bli kul o se hur dessas yngelvård är o syskonkärlek :P låter som det kommer sluta med incest fast jag kan ha fel hahaha

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Du kan inte sätta ner 2 vuxna till 2 vuxna. Det är minimal chans att det kommer att funka.
                          Det bästa är att släppa ner ett gäng med yngel och låta dom växa upp ihop
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • blaze1337
                            • July 2014
                            • 646

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Du kan inte sätta ner 2 vuxna till 2 vuxna. Det är minimal chans att det kommer att funka.
                            Det bästa är att släppa ner ett gäng med yngel och låta dom växa upp ihop
                            Aa dem jag har är rätt små , och butiken hade fler små så ska ta 2 till o se om jag har tur med paren

                            Kommentar

                            Arbetssätt...