Mainganos, snälla eller elaka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    Mainganos, snälla eller elaka?

    Funderar som bäst på att skaffa lite fler firrar till mitt 450 liters Malawi. Har en grupp Golden + en grupp P.Ngara Acei men det känns som det saknas några roliga arter. Det finns ju så sjukt många vackra Malawis men många går bort för mig på grund av aggressivt beteende .Har några fredliga kandidater i Copadichromis borley red fin, Aulonocara Kandeense ,A.Mdoka och Placidochromis white lips. Några fina mbunas är P.elongatus chailosi, M.Dialeptos ("dvärgauratus") samt då Maingano. Det verkar råda en viss oenighet när det gäller Mainganos, är de hyfsat lugna eller väldigt tjuriga gentemot den egna arten? I slutändan blir det nog inte mer än max 5 arter i detta akvarium, vill varken överbefolka eller få en massa korsningar....
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Dom är väl varken/eller. Rent generellt så är väl mbunas lite tuffare än Aulonocara och haplisar. De tuffaste mbunorna är väl elongatusarna medan maingano hör till snittet när det gäller mbunas.
    Som du skriver så är det en viss oenighet när det gäller maingano
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...