Malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrolle
    • February 2014
    • 35

    Malawiciklider

    Hej.
    Startade ett 360 liters för två veckor sedan som jag har tänkt ha malawiciklider i. Skulle behöva ha lite hjälp med förslag på ciklider som passa ihop. Har idag två ancistrusmalar i akvariet.
    Inredningen består av svart sand, ölandssten och några anubias.
    Har läst att en tumregel är en fisk på 10 liter. Så tanken är att ha 25-30st ciklider.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tumregeln är väl lite beroende på vilka fiskar du vill ha. 1 per 10 liter gäller för de mindre arterna.
    Skulle satsa på högst 5 olika arter.

    Något förslag på arter har jag inte eftersom det till 90% beror på smaken och då handlar det ju ändå om din smak och inte om min. Så kolla igenom artikelregsiteret
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Skrolle
      • February 2014
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Tumregeln är väl lite beroende på vilka fiskar du vill ha. 1 per 10 liter gäller för de mindre arterna.
      Skulle satsa på högst 5 olika arter.

      Något förslag på arter har jag inte eftersom det till 90% beror på smaken och då handlar det ju ändå om din smak och inte om min. Så kolla igenom artikelregsiteret
      Visst har vi olika smaker. Men tänkte om det var någon som hade en bra kombination. Jag hade väl tänkt färgglada fiskar.
      Du har nog rätt i att 5 arter blir lagom.

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Gå in på avdelningar, kolla in några Malawis du tycker om kolla om det finns i någons kar, kolla in det karet och se om du gillar upplägget. Eller googla på malawiciklider bilder och få idéer. Hoppas du hittar ngt fint!
        // Annicka

        Kommentar

        • Styfv
          • November 2012
          • 176

          #5
          Hej!

          Sitter lite i samma situation. Låter spännande och kul. Hoppas du får ut lite bilder på uppsättningen när du tänkt klart!



          -Styfv, Karlstad

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            Kul att du ger dig in Malawivärlden, den, bildgoogla på olika arter och se vad du gillar som nämnts ovan. Med väl tilltagen cirkulation kan du lätt ha uppåt 30-35 fiskar beroende på storlek. Mitt tips är att ha arter som kontrasterar i färg, gula fiskar med blå-svart randig tycker jag är snyggt.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Finns ju 250 arter med foton i Zoopets artregister att kolla på och de flesta av dessa kan man hålla i ett 360 liters
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Skrolle
                • February 2014
                • 35

                #8
                Hej igen.
                Nu behöver jag hjälp att välja. Har googlat och har nästan bestämt mig för vilka arter jag ska ha. Får se vad ni tycker. Har tänkt: 6st Golden, 6st Röd zebra, 6st Auratus. Sen till det svåra. Kan inte bestämma mig om jag ska ha 6st Maingano eller 6st Lombardoi. Om jag tar 6st av 4 arter så får jag 24st fiskar. Eller ska jag ta 5st av varje art så det blir 25 st fiskar totalt.
                Kanske blir rörigt med ränder på olika håll på fiskarna. Vad tycker ni?
                Blev ett rörigt inlägg det här men hoppas ni förstår.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Behöver du lite bilder på olika färger i samma kar så kan du kolla i min projekttråd https://www.zoopet.com/forum/showthr...=160082&page=6

                  Mitt 450 har 44 st malawi ur 7 olika sorter. Tänk också på att vissa först färgar ut när de blir lite äldre och det är oftast hanar som blir snyggast men att man inte bara kan ha hanar utan behöver lite honor.

                  Skickat med Tapatalk från min mobil.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #10
                    Ursprungligen postat av Skrolle
                    Hej igen.
                    Nu behöver jag hjälp att välja. Har googlat och har nästan bestämt mig för vilka arter jag ska ha. Får se vad ni tycker. Har tänkt: 6st Golden, 6st Röd zebra, 6st Auratus. Sen till det svåra. Kan inte bestämma mig om jag ska ha 6st Maingano eller 6st Lombardoi. Om jag tar 6st av 4 arter så får jag 24st fiskar. Eller ska jag ta 5st av varje art så det blir 25 st fiskar totalt.
                    Kanske blir rörigt med ränder på olika håll på fiskarna. Vad tycker ni?
                    Blev ett rörigt inlägg det här men hoppas ni förstår.
                    Ta 10-12 av varje art, det händer att det faller ifrån någon fisk under deras uppväxt och revirbildande etc. Det är ofta svårt att komplettera med kanske 2 fiskar senare, medans en hel grupp av en annan art kan du betydligt lättare komplettera med senare.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...