Arg paletthane.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bagheera
    • November 2012
    • 41

    Arg paletthane.

    Jag har precis flyttat över mina paletthane och paletthona till ett eget 100 liters kar. Nu jagar hanen livet ur honan. Vad kan vara felet? Har storleken betydelse? Hanen är bra mycket större än honan.

    Är lite ont om växter än men hade hoppats på lugn och ro nu när det inte är hundra fiskar runt omkring dem. Och kanske lite yngel. Men icke!

    Tacksam för svar!
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av bagheera
    Jag har precis flyttat över mina paletthane och paletthona till ett eget 100 liters kar. Nu jagar hanen livet ur honan. Vad kan vara felet? Har storleken betydelse? Hanen är bra mycket större än honan.

    Är lite ont om växter än men hade hoppats på lugn och ro nu när det inte är hundra fiskar runt omkring dem. Och kanske lite yngel. Men icke!

    Tacksam för svar!
    Det är precis tvärtom, fler fiskar gör det lugnare för honan. Släpp i lite andra fiskar i karet så han har lite flera att rikta sin aggression mot. De leker ändå och skyddar ägg och yngel mot andra fiskar, det kan till och med behövas andra fiskar för att hanen ska ha någon att försvara ynglen mot. Lite mera växter är också bra, beräkna hur många som får plats och köp dubbelt så många så blir det bra.

    Tobbe

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Förmodligen är inte honan på "hugget" för någon lek ännu, därav detta jagande av hannen.
      En del grottor, löv, växter (cryptocoryner) och rötter längd hela bottenregionen är ett måste enligt mig

      Sen som Tobbe skriver, fler fiskar kanske lite högre upp i karet.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        Jagade han henne innan med? Kan ju vara så att de två inte klickar.

        Min paletthane hatade sin första fru. Bara jagade henne, och hon var inte så road av honom heller utan endera stimmade hon med andra fiskar, eller gömde sig i buskagen från hanen. En dag efter ca ett halvår försvann hon spårlöst och jag kan ju gissa...

        Hanen fick vara själv, men började verka lite deppad solo, så han fick en ny hona. Var lite orolig då hanen är stor och honan var liiiiten. Men ingen anledning till oro, det var kärlek vid första simtaget och de lekte i princip omdelbart och tja nu har jag yngel - inte ens en månad efter inköp.

        Så det kan vara så att de helt enkelt inte riktigt klickar, om hanen hela tiden jagat honan även i andra akvariet, du haft dem länge och de är lekmogna i ålder men inte lekt ändå.

        Kommentar

        • bagheera
          • November 2012
          • 41

          #5
          I det andra karet så va det inget jagande alls. Nu har jag kastat i 20 stycken sorgmanteltetror. Jagandet kvarstår men inte lika intensivt då det verkar som hon försvinner i stimmet.

          En rolig sak är iallafall att hanen färgade ut ganska direkt. Inte i fullt ut dock men han fick färg iallafall.

          Har beställt mer växter som kommer imorgon.

          Kommentar

          • bagheera
            • November 2012
            • 41

            #6
            Hur blir matematiken om man har fler honor på en hane? Kaos?

            Kommentar

            Arbetssätt...