Steatocranus sp. "red eye"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Steatocranus sp. "red eye"

    Köpte idag fyra Steatocranus sp. "red eye". Är detta en variant av den vanliga lejonhuvudscikliden (Steatocranus casuarius), eller är det en egen art?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    det är en egen art
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ja, jag misstänkte det, vet du vad den heter, eller har den inte fått nå't vetenskapligt artnamn än? Är den som casuarius i sätt och storlek?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det är liksom därför att den inte vetenskapligt artbestäms som den kallas för. Den blir mindre än det vanliga lejonhuvudet - bara max. 10 cm. Från Kongo, pH 7-8, temp. 24-26. Omnivor. Parbildande. Min.akvarie 75-90 cm.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ok, tänkte om den kanske nyligen hade fått ett namn, men att butikerna inte har hängt med. Här på zoopet står det att casuarius ska ha pH 6.5-7.5, det borde väl funka för dessa också? Steatocranus kan ju skilja en del i utseende, där väl casuarius och tinanti är de två ytterligheterna, och så finns det arter däremellan, som inte är så smala som tinanti, men heller inte har samma pannpuckel och haka som casuarius. Tycker dessa, även om de är rätt små än så länge, påminner en del om casuarius. Jag antar att beteende/aggressivitet är ungefär samma som för casuarius?

          Mina Crenicichla regani verkar hur som helst inte bry sig nå't särskilt om dem, mer än att spänner ut fenorna om de hamnar jämsides.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag har inte haft dom. Men de finns i ett av akvarierna i GCGs lokal och dessutom berättade Anton Lamboj en del om dom här på Akvariehelgen i Göteborg för några år sedan.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ok, liknar de casuarius som vuxna, får de samma pannpuckel och haka? Är de röda ögonen tydliga?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Googla så hittar du gott om foton. Även om den är ovanlig så är den ju inte ny längre så det finns info.
                Men någon här har kanske haft arten?
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 November 2014, 18:06.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...