Palettciklider med yngel - lugnar de ner sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #46
    Ok. Har haft paletthanar som sett ut ungefär sådär om jag inte minns fel, det svarta bandet tycks ju finnas där, om än inte jätteskarpt. Men tror det viktigaste är hur han beter sig, äter han, och är framme, och inte är mer skygg och lättskrämd än förut, så är det nog ingen fara.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #47
      Han är ju framme mindre även om det blir lite bättre över tid. Men väldigt skygg (var han inte innan). Äter - jo, men inte när jag matar då gömmer han sig. Plockar upp från botten sen dock. Men skönt blekheten inte behöver betyda att han tänker dö knall och fall.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #48
        Nej, det tror jag inte han gör, dör knall och fall alltså. Visst, man vet ju aldrig med paletter, men så länge han äter, simmar runt, och inte uppvisar några andra fysiska symptom än blekheten så är det nog ingen omedelbar fara.

        Han har väl helt enkelt blivit mer lättskrämd och skygg.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #49
          Han har grävt en grotta ändå, bakom och under en rot. Förklarar inte varför han la sand i andra änden på roten, men antagligen den andra sanden

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #50
            Herrn verkar vilja vara en värmeälskare. I första karet de gick i, där de lekte, har jag problem med temperaturen på vattnet såtillvida att det blir väldigt varmt (29-30 grader). I andra karet så något humanare temperaturer men ändå aldrig under 28 grader. Täckramper med inbyggd belysning värmer vare sig jag vill det eller ej.

            Deras nya bostad har hållit jämna 25 grader utan tillskottsvärme. De vandes ju in försiktigt med temperaturen, och ynglen + honan har trivts fint. Hanen har som sagt varit blek, skygg etc.

            Imorse satte jag i en doppvärmare och har under dagen succesivt tagit upp tempen till 27 grader. Pappa har fått färg och blivit mer synlig timme för timme. Räknar mer att imorgon öka till 28 grader.

            Men det verkar som det han saknade var värme.. skumt, de ska ju inte vilja ha det så varmt enligt artbeskrivningen.

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #51
              Kan uppdatera. Hanen har inte lugnat sig. Men de har sin 137 l kub, och accepterar till nöds ett Stim svarta neontetror som sällskapsfisk.

              De firade julafton med att fördriva sin första kull yngel, och det är en faslig trafik i det underjordiska gång- och grottsystem som hanen byggt. Så jag gissar att de snart tar ut en ny kull på promenad.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #52
                Tja, nej, så jättevarmt brukar man väl inte ha till paletter, runt 26 brukar väl vara lagom. Men han kanske hade vant sig vid den högre temperaturen, och därför inte gillade förändringen.

                Själv har jag ett Crenicichla reganipar (lekbeteendemässigt Sydamerikas svar på paletter) med 15-20 yngel.

                God jul!
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...