Mina Pelvicchromis Sacrimontis har fått yngel - Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frosty rök
    • February 2003
    • 43

    Mina Pelvicchromis Sacrimontis har fått yngel - Hjälp

    Upptäckte att paret fått yngel. Sacrimontis beter sig inte som vanliga Paletter precis så man vet tydligen inte om dom leker alltid. Bara honan i mitt och andras fall som visar sig intresserad av lek. Nåväl de har fått yngel som dom har tagit ut ur dödskallen under dagen och nu burit in dom i skallen igen. Jag vet inte hur många då jag inte fått se antalet. Kanske 10 yngel som minst.
    Jag skulle hemskt gärna vilja se till att dessa yngel överlever och att jag kan föda upp dom. De sägs vara svåra att odla på och jag vill ha yngel. Just nu är dom inte frisimmande, men när är det bäst att ta dom från föräldrarna?
    Senast redigerad av Frosty rök; 27 December 2014, 21:13.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tycker att du skall låta föräldrarna gå kvar med ynglen - det brukar funka bra. Mata helst med nykläckt artemia i början men redan efter en vecka tar de söndersmulat flingfoder
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Åh så kul, hoppas verkligen att du åtminstone får behålla några småttingar.
      Håller tummarna för att det blir så .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Frosty rök
        • February 2003
        • 43

        #4
        Tack för svar. Jag låter de gå med föräldrarna än så länge tills de blivit större. Jag undrar, hur får jag ner maten till dom? Måste jag skaffa pipett? Eller har ni något fryst ni kan rekommendera som man kan låta sjunka ner till dom. Cyklops?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Om du köper en artemiakläckare (en rund plastburk med lock, och ett hål i mitten där det finns en artemiasil), så dras den nykläckta artemian till ljuset, och hamnar i silen. Då kan du lyfta upp silen, och skölja av saltvattnet, och sätta tummen över den, och se'n föra ner den till ynglen, där du kan släppa ut artemian.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Frosty rök
            • February 2003
            • 43

            #6
            Ynglena verkar bara intresserade av att beta som små kossor. Någon Nykläckt artemia blir det inte denna kullen. Måste köpa förlängnings sladd då jag måste ha kittet på dass Bor i en etta och det bubblar och brummar så in i norden av grejerna. Av 25-30 yngel återstår det 8 st. Jag separerade 7 st från föräldrarna men ynglena bara hängde på botten knappt rörliga. Så 2 dagar senare återförenade jag ynglen med föräldrarna. 6 st överlevande som föräldrarna tog emot med öppna armar till sina 2 som jag lämnade kvar. Nu betar dom och simmar runt med mor och far.
            Får se hur många klarar sig.
            Senast redigerad av Frosty rök; 23 August 2014, 16:21.

            Kommentar

            • Frosty rök
              • February 2003
              • 43

              #7
              Idag återstår det till synes 3-4 yngel. Föräldrarna verkar dela upp kullen så man vet aldrig till 100% hur många som finns kvar. Igår var det 6st.
              Honan i detta paret är tydligt den dominante som brukar puffa på hanen hela tiden och nafsa. Honan är även leksugen igen och har varit så ett par dagar men hon sköter om sina yngel bra ändå. Väldigt bra föräldrar måste jag säga. Jag har satte igång mitt artemia set i alla fall igår kväll. Så imon morgon får ynglen lite nykläckt artemia. Kul om dessa 4 klarar sig.

              Kommentar

              • Frosty rök
                • February 2003
                • 43

                #8
                Uppdatering. Det blev 2 överlevande yngel från den kullen. Men det blev 2 kullar till. Den ena på 8 överlevande och den andre sista på 18st, och det berodde nog på att Honan dog och hanen tog hand om ynglen själv. Så i februari är de 2 första kullarna redo för försäljning och den sista Mars/April. Nu söker jag en ny Hona till Palett hanen som har ett yngel som han tar hand om lite.
                Kul

                *edit*
                Artemia är onödigt då deras föda är mer riktat åt vegetarisk. Jag krossade och pulvriserade mini pellets till ynglen.
                Senast redigerad av Frosty rök; 27 December 2014, 21:16.

                Kommentar

                • Frosty rök
                  • February 2003
                  • 43

                  #9
                  På min YouTube Kanal kan ni följa mina Pelvicachromis Sacrimonis "Yellow". Jag har ett par videos till att ladda upp. Ska försöka finna tid och ork till det när man inte Jobbar eller Jagar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...