Frontosa lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Frontosa lek?

    Tjena, jag har nu i helgen uppgraderat från mitt 540l till ett 720l och där följde det med en grupp Frontosor så nu har jag totalt 7 Frontosor då är min fråga:

    Jag skulle gärna vilja ha lek på dessa, vilka tecken visar dom inför lek? går det att uppmuntra dom till lek?

    Min alfa-hane och en mindre (typ 15cm kanske?) håller på att gräver på ett ställe och jagar bort dom andra, kan detta tyda på lek? känns lite väl tidigt efter flytten som ägde rum i helgen..

    Tacksam för svar och egna erfarenheter angående detta
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    De leker på ungefär samma sätt som alla munruvande malawi och tanganyikaciklider - dvs de "dansar runt varandra"

    Sedan just en flytt är ofta stimulearnde så det är absolut inte omöjligt att de leker precis efter en flytt.
    ger man dom bara bra förhållanden så leker de under alla omständigheter när "tiden" är inne
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Hm okej! Det låter ju hyfsat lovande ändå sen om det är lek eller ej vet jag inte men man kan ju alltid hoppas

      Du har ingen bra video på det Kjell? letade lite snabbt och det enda jag hittade var väldigt oklart vad som var själva "dansen" och vad som bara var vanligt simmande..

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Hur stora är dom när dom är lekmogna? Min hane är väl ca 25cm kanske och den eventuella honan ca 15cm.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag har haft honor som har varit mindre än 15 cm som har lekt så nog kan de leka i den storleken.
          Jag har ingen video
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Okej som sagt det låter lovande! Tack för all info Kjell

            Kommentar

            Arbetssätt...