Varför lyckas inte paret thomasi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ssimonee
    • March 2012
    • 83

    Varför lyckas inte paret thomasi?

    Hej!

    Jag har ett par av anomalochromis thomasi som leker väldigt aktivt. De har nu gjort över 10 försök men alla har misslyckats. De lägger rom med ca 2-3 dagars mellanrum och lyckas hålla rommen i 2 dygn. På det andra dygnet börjar de plocka bort korn efter korn tills alla är borta, vilket säger mig att rommen möglar (har dock aldrig sett ett enda vitt romkorn).

    De är duktiga föräldrar i övrigt och ser till att fläkta rommen.
    Finns inga andra arter i akvariet som hotar avkomman.

    Vad är det som händer? Varför lyckas de inte? De lägger rommen om natten så jag har aldrig sett akten, kan hanen vara steril?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Nu är det ju ingen expert som svarar direkt, men listar vad jag skulle tänka själv.
    De äter sin egen rom pga att:
    De är ett nybörjarpar,
    Dålig kvalité på rom eller mjölke,
    Det är två honor,
    Dålig vattenkvalité,
    Fel Ph/Kh,
    Närliggande WiFi-router,
    De tröttnar helt enkelt.

    Flera av skälen kan kanske påverkas om de får slita mer genom att sätta in störfisk, för att trigga deras föräldrabeteenden.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ssimonee
      • March 2012
      • 83

      #3
      Tack för dina tankar.

      När de misslyckades de första försöken så var min tanke att de är nybörjare, "de lär sig".
      Nu börjar jag tro att det rör sig om något annat. De är så pass rutinerade i sina försök att jag nästan skulle kunna ge klockslag på när de kommer att börja äta upp korn för korn och när rommen kommer försvinna helt. Därför tror att rommen möglar av någon orsak.

      De är så pass duktiga att sköta rommen att de i så fall om rommen möglar, hinner plocka bort det direkt innan jag får syn på det. Tänker jag..

      Värdena är bra och så är också kvaliten på vattnet. Akvariet är ett 280L växtakvarium, gör vattenbyte på 30% varje söndag. I akvariet finns också otocinclus arnoldi samt oskyldiga corydoras sterbai. Sterbai har inte möjlighet att äta upp rommen så som den är placerad men de fungerar i syftet du nämner.

      Till nästa omgång funderar jag på att sätta in en extra pump som skulle fungera som fläkt till rommen, på så vis kan man utesluta den orsaken åtminstone.

      Vad tror du?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Lita inte allt för mycket på dina corysar

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • ssimonee
          • March 2012
          • 83

          #5
          Jag är förstående med att de är romrövare de också, men jag kan säga med 99% säkerhet att de inte skulle lyckas komma åt rommen där paret thomasi lägger den i nuläget.

          Man ser dessutom väldigt tydligt genom att enbart titta på romkakan att det är thomasi som själva äter upp den.

          Jag satt förresten och funderade i morse. Jag måste medge att jag faktiskt inte kan säga med säkerhet att det är en av vardera kön jag har av thomasi. Typiska skillnader lär vara att honan är mer färgglad och rundare, men mindre än hanen i storlek.
          När jag tittar på mitt par så är den ena större, rundare och mer färgglad. Ståtlig och kraftfull. Allt i ett så att säga. Den andra är mindre, blekare och börjar se tanig ut (tänker att det är denna som lagt rommen och att det tagit på krafterna).

          Jag kan också se ett beteende hos paret som jag inte sett hos dem förut.
          Natten till onsdag åt de upp de sista kornen av deras senaste försök. Två dygn senare har de alltid lagt rom igen vilket betyder att det skulle ha kommit en ny kaka inatt, vilket det inte har gjort. Nu håller de sig inte heller tillsammans på samma sätt som förut, den taniga håller sig undan och blir jagad av den kraftfulla om de stöter på varandra. Hmmm??

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Halloj ssimonee!
            280-liter är ett stort och bra kar till dessa ciklider. Jag vet inte om du har fler fiskar än otocinclus och corydoras i karet, men thomasi är, som en del andra afrikanska ciklider - till exempel en del palettciklider - lite lynniga mot varandra om det inte finns några "störfiskar" i närheten. Störfiskar behöver inte vara någon annan ciklid, utan kan vara t.ex. någon gurami eller liknande, som tål att bli bortjagade.
            Ett klassiskt scenario, då man har ett par ensamt i karet, är det som du beskriver; de leker gärna, men efter en kort tid verkar energi läggas ned på att småbråka med varandra, och då viss obalans uppstått käkas rommen upp.
            Ett bra sätt att få ett stadigt thomasipar är att initialt skaffa en mindre grupp så att de kan para ut sig på naturlig väg. Övriga fiskar i gruppen blir då automatiskt störfisk. Eventuellt kan det, om karets storlek tillåter, bildas fler par och då stärks parets/parens kemi, de håller ihop och instinkten att leka, skydda och vakta avkomman blir intensivare.

            Det är alltid svårt att från början säga hur ett ensamt par kommer att uppträda i karet, ibland fungerar det och andra gånger kan de båda parterna bli osams, jaga varandra, där den ena parten oftast är väldigt dominant.

            Hanen är den som etablerar ett revir. Detta revir består ofta (och då gäller det att man fixar förutsättningar i karet) av flera flata stenar placerade med visst avstånd emellan. Hanen bjuder sedan in en lekmogen hona, som under en tid granskar de olika lekplatserna. När hon är nöjd med en plats accepterar hon hanens inbjudan och leken påbörjas. Efter detta kommer den kläckta rommen att flyttas flera gånger, till och bredvid andra lämpliga stenar. De gräver också ut små gropar i sanden där de ännu inte frisimmande ynglen läggs. Finns alltså dessa förutsättningar i karet kan deras lekprocess lättare bli lyckad.
            Under lekcykeln blir dessa annars ganska fredliga ciklider ganska aggressiva, finns det då inte andra fiskar de kan rikta sin aggressivitet mot kan de bli aggressiva mot varandra, och då uppstår lätt plötsliga fajter mellan parterna, och då händer det ofta att rommen kan ätas upp. Som alltid är det ytterst subtila signaler mellan fiskarna, och det är inte alltid lätt att se när en lek går överstyr, men tecknen är romätande och intensivt jagande sinsemellan.

            Hoppas du får många lyckade lekar på dessa vackra och mycket intressanta ciklider framgent!

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Det är så tryggt när det finns kompetent folk som kan förklara dessutom Varje gång du berättar vad som kanske är självklarheter för dig Mats, så kommer lite mer på plats i skallen varje gång på mig. Trevligt!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ssimonee
                • March 2012
                • 83

                #8
                Tack så mycket för svar, det är väldigt uppskattat.

                Precis som du beskriver så startade jag med ett gäng på 5st unga anomalochromis thomasi. När tiden var kommen bildades mitt nuvarande par och de andra två blev till övers(den tredje råkade katten få tag på). Jag hade då inte vetenskap om att det kunde vara lönsamt att behålla dessa två utan de fick nya hem då de verkligen inte trivdes tillsammans med paret. Hade jag sparat de 2 andra så hade de nog inte orkat med länge till och strukit med av stressen. Jag har ändå ett växtakvarium väl planerat för ciklider med gott om gömställen.

                Kanske glömde jag nämna det innan men det finns även 2 apistogramma borellii, hane+hona i akvariet. Är det störfisk nog?

                Akvariet är inrett med flera flata stenar i vetenskap om artens behov, trots det har paret ändå valt en svärdsplanta där de lägger rommen. Den kraftfulla med mer hull är den som håller sig till reviret, det borde alltså vara hanen.

                Vad råder du mig till att göra för att de ska lyckas?

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av ssimonee
                  Tack så mycket för svar, det är väldigt uppskattat.

                  Precis som du beskriver så startade jag med ett gäng på 5st unga anomalochromis thomasi. När tiden var kommen bildades mitt nuvarande par och de andra två blev till övers(den tredje råkade katten få tag på). Jag hade då inte vetenskap om att det kunde vara lönsamt att behålla dessa två utan de fick nya hem då de verkligen inte trivdes tillsammans med paret. Hade jag sparat de 2 andra så hade de nog inte orkat med länge till och strukit med av stressen. Jag har ändå ett växtakvarium väl planerat för ciklider med gott om gömställen.

                  Kanske glömde jag nämna det innan men det finns även 2 apistogramma borellii, hane+hona i akvariet. Är det störfisk nog?

                  Akvariet är inrett med flera flata stenar i vetenskap om artens behov, trots det har paret ändå valt en svärdsplanta där de lägger rommen. Den kraftfulla med mer hull är den som håller sig till reviret, det borde alltså vara hanen.

                  Vad råder du mig till att göra för att de ska lyckas?
                  Jaaa... Det verkar som att de rätta förutsättningarna inredningsmässigt finns, och kanske är det så att de beskedliga borellisarna kan utgöra viss "störning". Sålunda borde det vara fritt fram för lyckade lekar, kan man tycka.
                  Nu är det ju så att varje kar, och varje situation i karet är unik, och det finns inga pricksäkra metoder som säkerställer att det per automatik skall fungera.
                  Då får man titta på hur dina thomasi ser ut, och gärna kika lite på hur själva karet ser ut. Har du möjlighet att dra in några bilder, gärna en film? Har du under tiden du haft dina fiskar röjt runt, möblerat om eller på annat sätt stört lunken i karet?
                  Det är ofta väldigt små parametrar och detaljer som kan rubba ordningen - och man skulle behöva uppleva karet lite mer närgående för att kunna ge mer exakta tips.
                  Har den ena, som du säger är lite tanig, varit det en längre tid? Är det ett jädrans jagande nu?

                  Kommentar

                  • ssimonee
                    • March 2012
                    • 83

                    #10
                    Nu har jag gjort ett vattenbyte i akvariet. Tanken var att det kanske skulle stimulera dem till lite flörtande och att de då skulle bli sams. Jag har suttit och tittat på dem nu en stund och de verkar finna sig bättre i varandras närvaro. Hanen tar initiativ och spänner upp sig inför honan som däremot verkar mer långsint och simmar bort en bit. Dock är det inte alls samma "panik-måste-härifrån-tills-han-inte-kan-se-mig-simning". Hon tål att se honom. Kanske går det vägen för den här svackan!

                    Jag ska se om jag kan fixa fram någon bild eller film på något vis, det går ju inte för mig som icke guldmedlem att lägga in bilder här, vad jag förstått det som.

                    Den som är mer tanig d.v.s antagligen honan, har jag sett bli aningen tanig efter den senaste romläggningen som var i måndags. Vid matningen idag tog hon 3-4 tuggor innan hon började spotta ut allt, så det är svårt att göda upp henne. Hon har nämligen sportat med detta under en längre period men ändå hållit sig i form. Jag tror att allt läggande av rom har tärt på hennes kropp.


                    Nu när du säger det så har jag gjort om en del i akvariet för en tid sen. Ska se om jag kan hitta information om hur länge sen det var.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av ssimonee
                      Nu har jag gjort ett vattenbyte i akvariet. Tanken var att det kanske skulle stimulera dem till lite flörtande och att de då skulle bli sams. Jag har suttit och tittat på dem nu en stund och de verkar finna sig bättre i varandras närvaro. Hanen tar initiativ och spänner upp sig inför honan som däremot verkar mer långsint och simmar bort en bit. Dock är det inte alls samma "panik-måste-härifrån-tills-han-inte-kan-se-mig-simning". Hon tål att se honom. Kanske går det vägen för den här svackan!

                      Jag ska se om jag kan fixa fram någon bild eller film på något vis, det går ju inte för mig som icke guldmedlem att lägga in bilder här, vad jag förstått det som.

                      Den som är mer tanig d.v.s antagligen honan, har jag sett bli aningen tanig efter den senaste romläggningen som var i måndags. Vid matningen idag tog hon 3-4 tuggor innan hon började spotta ut allt, så det är svårt att göda upp henne. Hon har nämligen sportat med detta under en längre period men ändå hållit sig i form. Jag tror att allt läggande av rom har tärt på hennes kropp.


                      Nu när du säger det så har jag gjort om en del i akvariet för en tid sen. Ska se om jag kan hitta information om hur länge sen det var.
                      OK, jag vet inte hur länge du kikat här på zoopet, men jag är ju en såndär långrandig gubbjävel när det gäller att låta karet vara ifred, hitta sin lunk, och på detta sätt lägga en god grund i karet - för fiskarnas trivsel och trevnad. Självklart skall man sköta om sitt kar, byta vatten regelbundet och följa de gängse direktiv som finns för god akvariehållning. Men, det är de små detaljerna som gör det!
                      Du kan lägga in filmer på youtube och limma in filmens adress här i inlägget, så visas filmen här. Det finns bildsidor där det går att lägga upp bilder (kanske någon kan namnen på dessa..?) som du kan länka hit, så kan vi kolla.
                      Låt paret göra sin grej ett tag, så hoppas vi att det fixar sig.

                      Kommentar

                      • ssimonee
                        • March 2012
                        • 83

                        #12
                        Jag håller med dig, jag är av samma åsikt. Jag tycker också att man ska låta karet vara ifred. Anledningen till att jag behövde röja i det var att en del fiskar skulle få nya hem, bland annat de två thomasi utanför paret. Med alla gömställen som finns där så hade det inte funnits en chans i världen att jag fått tag på dem.
                        Jag satte tillbaka det mesta på samma plats efteråt och planterade bara lite nytt.

                        Jag har hållit på med akvarium nu i 14 år och kikar in på sajtens artbeskrivningar väldigt ofta, något inlägg har jag väl skrivit mellan varven.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av ssimonee
                          Jag håller med dig, jag är av samma åsikt. Jag tycker också att man ska låta karet vara ifred. Anledningen till att jag behövde röja i det var att en del fiskar skulle få nya hem, bland annat de två thomasi utanför paret. Med alla gömställen som finns där så hade det inte funnits en chans i världen att jag fått tag på dem.
                          Jag satte tillbaka det mesta på samma plats efteråt och planterade bara lite nytt.

                          Jag har hållit på med akvarium nu i 14 år och kikar in på sajtens artbeskrivningar väldigt ofta, något inlägg har jag väl skrivit mellan varven.
                          Det låter jättebra! Har du donat med akvarium i 14 år så har du givetvis en fin feeling för hur det skall gå till. Att man behöver röja i ett kar är givetvis oundvikligt titt som tätt. Jag är säker på att du snart har ordning på ditt thomasi-par, och att de inom överskådlig tid har yngel som vallas runt i baljan! Lycka till nu!

                          Kommentar

                          • ssimonee
                            • March 2012
                            • 83

                            #14
                            Tack för tilltron.
                            När man hållit på med akvarium ett tag ska det heller inte vara för lätt, någon utmaning måste man ju hållas med. Jag har god tro på paret thomasi, så aktiva som de varit med romläggningen hittills. Bara de blir sams så småningom så att jag kan reda ut varför de inte klarar rommen.

                            Tack för all hjälp och tankebollande!

                            Kommentar

                            • ssimonee
                              • March 2012
                              • 83

                              #15
                              De är fortfarande osams.

                              Herr thomasi är den som jagar och håller sig till reviret. Frun får inte komma hem. Vid matning kan de åtminstone samsas, så att honan får i sig något.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...