Syrebubblor som verkar irritera fiskarna..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SiXten877
    • January 2014
    • 8

    Syrebubblor som verkar irritera fiskarna..?

    Hej,

    Jag har ett RIO 240 med original innerfilter + Aquael UNI 1000.

    Invånare i karet är malawiciklider, 12st aulonocara, 4st moorii och 1st Zimbabwe rock.

    Igår fick jag för mig att koppla på munstycket på utblåset, den med den lilla slangen så man får ner lite extra syre i karet (diffusorn) på unifiltret?
    Ljudnivån ökade markant men jag tänkte, är det bättre för fiskarna så låt gå.

    Dock började fiskarna klia sig mycket och verkade allmänt irriterade.. Så efter en närmare titt på framför allt Mooriina så såg jag att luftbubblorna fastnade på fiskarnas undersida (iaf där syntes dem tydligast där)

    Lät det gå i över 24h men ingen skillnad.

    Är det något som är tokigt, för många brukar använda sig av dessa diffusorer?
    Bör man ha den inkopplad eller den för mer oväsen än vad det gör nytta?

    Tack på förhand!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tror inte att anledningen till att de börjar klia sig är bubblorna däremot fyller dessa som sådana någon funktion i akvariet förutom att de drivre ut CO2 ur akvariet som växterna behöver.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SiXten877
      • January 2014
      • 8

      #3
      Tack för svaret.
      Men det ökade direkt och dem "studsade" mot botten för att bli av med bubblorna, vilket dem också blev men dem kom tillbaka igen.

      Men vad kan vara anledningen till att dem fastnar på fiskarna?

      Jag har inga växter i karet, men ditt råd är att använda sig av diffusorn?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        ja mitt råd är att att stänga av den även om det knappast har med fiskarnas hälsa att göra. I ditt fall (som inte har växter) har det enbart en estetisk funktion
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • SiXten877
          • January 2014
          • 8

          #5
          Tackar!

          Då kör vi på det, bra mycket tystare utan och ökar det inte vålmandet för fiskarna så kan det kvitta

          Kommentar

          • SiXten877
            • January 2014
            • 8

            #6
            Passar på att släga in en annan fråga nu när man har många års erfarenhet på tråden..
            Vid vattenbyte, bör medel som aquasafe användas?
            Jag gör ca 50%iga vattenbyte 1gång i veckan..
            idag drar jag en slang från karet till toaletten och när jag tömt det jag ska så kopplar jag den på duschen och fyller på igen.
            tillsätter sen aquasafe och 1dl salt utan jod.
            Behövs aquasafe?

            Kommentar

            • wanegardh
              • January 2013
              • 64

              #7
              Fyller bara på med kallt vatten.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av SiXten877
                Passar på att släga in en annan fråga nu när man har många års erfarenhet på tråden..
                Vid vattenbyte, bör medel som aquasafe användas?
                Jag gör ca 50%iga vattenbyte 1gång i veckan..
                idag drar jag en slang från karet till toaletten och när jag tömt det jag ska så kopplar jag den på duschen och fyller på igen.
                tillsätter sen aquasafe och 1dl salt utan jod.
                Behövs aquasafe?
                I regel behövs inte aquasafe vid ett vanligt vattenbyte - det kan finnas speciella omständighetere som gör att vattenpreparat kan behövs som om det finns kloramin i kranvattnet, om man har slarrvat med vattenbyten en tid etc.
                Man behöver inte heller för den delen salt
                Och man kan oftast även byta med vanligt tempererat kranvatten
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • SiXten877
                  • January 2014
                  • 8

                  #9
                  Tack för era svar

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13120

                    #10
                    Angående diffusern på unifiltret så kan det ha en bra funktion om man har problem med en proteinhinna på vattenytan, den åker puts väck! Om man inte vill ha ytrörelse och därmed pumpen långt ner så hjälper bubblorna till att syresätta när de spricker vid ytan. Den stora nackdelen däremot med att använda diffusern är att den stryper vattenflödet på unipumpen ungefär 50% och det är ju negativt.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • SiXten877
                      • January 2014
                      • 8

                      #11
                      Fördelarna var alldeles för få med diffusern så den åkte väck lika fort igen.
                      Bekymret med irriterade fiskar försvann lika snabbt
                      Dock kvar står frågan, varför dem stördes av dessa luftbubblor som fastnade på dem, om det är något annat som kan vara galet på fiskarna, (slemskiktet) eller kanske bara ovana att bubblor fastna där? Även om bekymret är borta så är nyfikenheten stor och jag är sån som vill ha förklaring på saker och ting
                      Ytrörelsen är viktig för så därför kör jag pumparna i vars ett hörn, juwels rakt ut och unifiltret mot framrutan på karet så där är bra snurr på ytan.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...