Funderar på Malawi fiskar....men...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moomin
    • April 2014
    • 15

    Funderar på Malawi fiskar....men...

    ...vilka fiskar funkar dessa med?
    Jag har ju två malar (Segelfenspleco) som kan bli rätt stora. Mina är nu ca 25cm, och frågan är om dessa går ihop med Malawifiskar, likväl som min black ghost...
    Resten av fiskarna i mitt gamla kar, kan jag "avvara" till forskningen...

    Vad har ni för fisk ihop med era Malawis...?
    * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
    * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Segelfensplecon funkar bra, black ghost mindre bra
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Moomin
      • April 2014
      • 15

      #3
      Ajdå...den som e så fin... vad an detta då?? Hur kommer det sig att den inte skulle funka med Malawi? *nyfiken*
      * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
      * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Moomin
        Ajdå...den som e så fin... vad an detta då?? Hur kommer det sig att den inte skulle funka med Malawi? *nyfiken*
        Om den är fin avgör kanppast inte om de passar ihop
        vad som skiljer - vattenväderna, kosten, temperament (risk att den blir extremt skygg i det tuffa sällskapet)etc. etc.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Mina Malawi är extremt tuffa mot varandra och inredning. Rejäla skador på fenor och fjäll vissa dagar. Min mal blev ihjälbiten. De verkar tåliga då de fått bo i en spann(inget jag rekommenderar) under tiden akvariet kom på plats. Vill man ha en lugn och trivsam stämning så är Malawi väl röjjiga! Men det händer alltid något i karet och de är vackra!
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Moomin
            • April 2014
            • 15

            #6
            Ok, då e jag med... då får min Black Ghost helt enkelt anpassa sig.. eller så får den ett helt eget kar... vi får se...
            Fart och fläkt e bra... det ska röra sig i karet.
            Alltså, återstår det att se vad som blir i det stora 720. Men lutar år Malawi...
            * 530 burk med "fisksoppa" (Segelfensplecko, Praktbotior, Black Ghost och Silverhaj och 3 st neontetror)
            * 720 burk där inredning pågår.... återstår att se vad det blir...

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Större malar som är lite hårda i skinnet klarar sig med malawi, mindre malar stryker oftast med tillslut. Men har du malawi som äter alger behövs ingen mal för den saken.......
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Även om de är hårdhudade, så brukar nog malarnas fenor inte se särskilt roliga ut efter att ha gått med Malawi ett tag, särskilt inte malar med stora fenor, som gibbiceps. Se'n kanske det funkar bättre med Malawi som är lite lugnare, som t.ex Aulonocara, än med de allra stirrigaste Mbunaarterna.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Även om de är hårdhudade, så brukar nog malarnas fenor inte se särskilt roliga ut efter att ha gått med Malawi ett tag, särskilt inte malar med stora fenor, som gibbiceps. Se'n kanske det funkar bättre med Malawi som är lite lugnare, som t.ex Aulonocara, än med de allra stirrigaste Mbunaarterna.
                  Det bästa är helt klart att låta malawi gå utan malar...
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Jag har i alla fall flera gånger utan problem haft malawi ihop med stora pleco och gibbiceps
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...