tanganyikaciklider eller Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltan
    • February 2013
    • 112

    tanganyikaciklider eller Malawi?

    Har kommit på att jag ska byta från dvärgcikliderna till tanganyikaciklider eller Malawi.

    Ledsen om jag skriver så många trådar, säg till om ni tröttnar.

    Jag vill ha en fisk som jag kan ha i mitt 125L kar och som är någorlunda färgglad och rolig att titta på jag vill också att dem ska vara ganska lätta att odla och att sköta så dem inte kräver värsta kollen på värdena.

    Malawi är ju mer färgglada men jag har fått för mig att dem är mycket svårare att odla har jag fel?

    Jag vill gärna att dessa fiskar ska kunna gå ihop som ett stim ist för bara ex 1+1 annars blir det så tråkigt. Hur ska jag ta mig till vägar då?

    I mitt gamla kar är vattnet gulfärgat och ph ligger på 7. hur ska jag göra för att få de snyggt? tömma hela akvariumet på vatten och starta om eller vad hade ni gjort? Gissar på att växter är uteslutet här?

    Tack!
  • deltan
    • February 2013
    • 112

    #2
    Vad tror ni om Neolamprologus pulcher och Lamprologus ocellatus?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Malawi är rent allmänt oftast lättare att odla än vad Tanganyika är.
      De flesta Malawi kräver också större akvarier än 125 liter (kolla i artregistret så kan du se vilka som kan gå i ditt akvarium) medan det finns en hel del Tanganyika som funkar i ett 125 liters.

      pH höjer du lätt med hjälp av bikarbonat oxch du behöver också en hel del stenrösen i akvariet.
      Nu vet jag inte hur långt ditt akvarie är men 125 liter är nog på gränsen för N. pulcher och oftast för kort för N. leleupi.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • deltan
        • February 2013
        • 112

        #4
        Okej tack, hur får jag bort det gulavattnet räcker det att ta bort roten och göra ca 25% vatten byte varje vecka i en månad?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av deltan
          Okej tack, hur får jag bort det gulavattnet räcker det att ta bort roten och göra ca 25% vatten byte varje vecka i en månad?
          Ja det borde räcka.
          Om inte kan du filtrera över aktivt kol
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • deltan
            • February 2013
            • 112

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ja det borde räcka.
            Om inte kan du filtrera över aktivt kol
            Menar du att sätta i ett gummifilter som innehåller kol eller vad det står på kartongen, har sett det i en djuraffär har jag för mig, men där stod det att det var för växterna samma?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Nej - aktivt kol i en förpackning
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • deltan
                • February 2013
                • 112

                #8
                Okej då är jag med

                Börjat flytta ut mina gamla fiskar och rötter till ett nytt akvarium Men ska inte göra samma misstag denna gången att skynda igång karet

                Kommentar

                • deltan
                  • February 2013
                  • 112

                  #9
                  Så nu är vattnet kristallklart

                  Dem fiskarna jag funderar på är Neolamprologus brichardi och någon snäcklekare som funkar ihop. Några förslag?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...