Svältande Hongi hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    ne håll dig till de du har. blir lätt fisksoppa om man har för många arter. ( gjort det "misstaget" )

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #17
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Jag hade 40 st i mitt 310 senast och det fungerade bra, jag hade filter därefter naturligtvis. Det räknas ju ofta 250-25 st, 300-30 st och så vidare, då är du typ halvvägs upp.

      Man måste ha mycket fisk när man håller Malawi, annars blir det fisk som hamnar i kläm.
      Ok, ni har säkert rätt.

      Jag har mer än tillräckligt med filter. Runt 50 liter filtermassa sammanlagt. Så jag har inga tekniska problem att stoppa i fler. Mer pengaproblem. Tanken var att släppa i några av ynglena när de växt till sig, men det tar nog för lång tid.
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #18
        Svältande Hongi hona

        Och det är naturligtvis lynnet som avgör, hade det varit ca eller sa-ciklider så hade det ju som exempel kanske funkat med endast ett par.

        Malawi är speciellt, det ska vara rejält tilltaget för att det ska fungera ordentligt..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #19
          Ursprungligen postat av hannesc
          ne håll dig till de du har. blir lätt fisksoppa om man har för många arter. ( gjort det "misstaget" )
          Jo, jag med :P
          Har haft i stor sett alla biotoper under de 20 år jag hållt på med akvarier. Nu har jag haft ett uppehåll på 3-4 år. Skaffat hus, blivit med barn osv. Skojj att komma igång igen.
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #20
            vänta lite så ska jag fota karet
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #21
              Så här ser det ut.
              Lite brunalger på bakgrunden tyvärr.

              Det är stor storleksskillnad mellan de största moorii till de minsta hongi. 15cm mot 4-5cm.

              Vilka tycker ni att jag ska komplettera med? Vill gärna få fram lite mer rött/orange.

              Mvh

              Stefan
              Bifogade filer
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                tja mer hongi eller firefish kanske? tycker karet ser najs ut. lite alger på bakgrunden göär bara den snyggare

                Kommentar

                • Stew
                  • July 2004
                  • 1736

                  #23
                  Det är så svårt att få tag på bara honor. De flesta säljer parvis numera eftersom alla vill ha honor. Vad tro ni om att köpa 3-3 par till av hongi och 2 par till av firefish? Kan det få ner adrenalinnivåerna lite?
                  540l Malawi
                  180l Växt / sällskapskar
                  90l odlingskar
                  50l odlingskar / karantänskar

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    fattar inte varför man säljer malawi som par! malawi jobbar inte i par. 1+3 minst. visst alla vill ha honor men det är så det funkar. kan liksom inte börja sälja fisken i par för det

                    ja nått sånt kan nog vara bra, men försök få tag på honor så det är 1+3 eller 1+4 ratio. dvs en hane på 4 honor

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #25
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      fattar inte varför man säljer malawi som par! malawi jobbar inte i par. 1+3 minst. visst alla vill ha honor men det är så det funkar. kan liksom inte börja sälja fisken i par för det

                      ja nått sånt kan nog vara bra, men försök få tag på honor så det är 1+3 eller 1+4 ratio. dvs en hane på 4 honor
                      Sannolikt pga av att dom jäkla odlarna vill sälja alla sina fiskar och dom där jäkla malawina själva tydligen inte känner till att vi akvarister vill ha fler honor än hanar och därför reproducerar sig 50/50 - är det inte för jäkligt så dålig pli det är på dom

                      Så som sagt vill man ha fler honor än hanar så är det väl bara att köpa 1 hane och 3 honor fast man får föstås vara beredd på att då också betala för de överblivna hanarna som ingen vill ha. Sedan rent allmännt så stycker jag att det är rätt överdrivet - håller man varje art i en stor grupp så går det faktiskt rätt bra med många hanar - det svåraste brukar vara att hålla 2 hanar - 3 och fler brukar funka bättre. Man bör dock släppa ner alla av en art samtidigt i akvariet - det är svårt att komplettera i efterhand - om man skall göra det så komplettera alltid med rätt små yngel.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Stew
                        • July 2004
                        • 1736

                        #26
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        fattar inte varför man säljer malawi som par! malawi jobbar inte i par. 1+3 minst. visst alla vill ha honor men det är så det funkar. kan liksom inte börja sälja fisken i par för det

                        ja nått sånt kan nog vara bra, men försök få tag på honor så det är 1+3 eller 1+4 ratio. dvs en hane på 4 honor
                        Naturen går ju imot hobbyn lite. Det föds lika mycket honor som hanar. Vad ska handlarna göra med sina överblivna hanar? Ge bort dem? Avliva dem?

                        Är inne på Kjells spår.
                        540l Malawi
                        180l Växt / sällskapskar
                        90l odlingskar
                        50l odlingskar / karantänskar

                        Kommentar

                        Arbetssätt...