Svältande Hongi hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Svältande Hongi hona

    Hej,

    Har en grupp av 4-7cm hongis i mitt 540 kar. De går bland andra mbunas samt en grupp c moorii.
    Problemet är att 2 hongis redan dött av svält och nu är en tredje på väg.
    Jag matar normalt med räkmix, men nu har jag även provat NLS, samt olika flingfoder (avsedda för malawi) för att se vad de äter.
    Flingfoder verkar passa dem bäst, för det åker runt mest i tanken. Räkmix sämst, för det stannar på ett ställe och de svältande hongi-sarna vågar sig inte fram

    Så detta handlar ju om rang och interna stridigheter. Men det konstiga är att de 2 tidigare som dött varit hanar (som andra hanar varit lite elaka mot), denna är en hona. Brukar inte de bli accepterade i flocken? Det är ju dessa hanarna bråkar om.

    Nu försöker jag mata mindre men oftare, för att hon ska kunna få tag på sin mat. Men det ser inte bra ut.

    Jag skulle kunna köra igång ett litet 50liters kar åt henne, där hon skulle kunna få äta upp sig. Men kommer inte problemet vara samma när jag stoppar tillbaka henne igen?
    Och hur bra trivs en stimfisk ensam i ett kar?

    har provat att möblera om för att de ska skapa nya revir. Har inte hjälpt.

    Det är väldigt vackra, och dyra, röda hongis som jag helst vi få behålla.
    Alla kom hem i samma storlek. runt 4cm. Denna har inte växt alls, medans andra har växt 2-3 cm.

    Det verkar inte vara någon sjukdom, har bra koll på karet och dess vattenvärden. Fodret jag matar med är av högsta kvalitet.

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Svältande Hongi hona

    Hur många Malawiciklider har du i karet? 60-70 st?

    Antar att du redan vet att du måste ha rejält många för att svaga individer ska få det lite lättare. Vad är det mer för Mbunas i karet? Jag har haft samma bekymmer men då hade jag Demasoni och Auratus med i bilden..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag har lite svårt att tro att en frisk malawi svälter ihjäl. Visst kanske om det rör sig om en rejält mobbad fisk.
      Sannolikare är nog att de som har dör har någon sjukdom
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Hur många Malawiciklider har du i karet? 60-70 st?

        Antar att du redan vet att du måste ha rejält många för att svaga individer ska få det lite lättare. Vad är det mer för Mbunas i karet? Jag har haft samma bekymmer men då hade jag Demasoni och Auratus med i bilden..
        Hej,

        Det är
        2+2 delfinciklid
        3+3 Auloncuora Sp. Firefish
        5+5 Cobolt zebra
        samt 4+4 hongi.
        Både delfincilkliderna och zebrorna är stora. Så de fyller upp akvariet.
        28 stycken får jag det till
        Men i och med att vissa är ganska stora, så vågar jag inte släppa i så många fler. Känns fullt nu om man räknar med att både firefishen och hongin är ungdjur.
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          tja fullt är det inte iaf. snarare lite underbefolkat

          Kommentar

          • Stew
            • July 2004
            • 1736

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag har lite svårt att tro att en frisk malawi svälter ihjäl. Visst kanske om det rör sig om en rejält mobbad fisk.
            Sannolikare är nog att de som har dör har någon sjukdom
            Ser inga sjukdomstecken på de som dör. Har öppnat upp dem och tittat på dem med förstoringsglas utan att se något.
            1 utav hanarna som dog (i går) hade tydliga tecken efter strid. Denna såg inte så utsvulten ut som den som jag är oroad för i dag. Den som dog i går såg mer ut att vara mobbad och utstött.

            Mvh

            Stefan
            540l Malawi
            180l Växt / sällskapskar
            90l odlingskar
            50l odlingskar / karantänskar

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ja det kan ju vara för att du har för lite fisk i karet. 50 st kan du ( o bör nog) ha i det karet

              Kommentar

              • Stew
                • July 2004
                • 1736

                #8
                Ursprungligen postat av hannesc
                tja fullt är det inte iaf. snarare lite underbefolkat
                Räknar man cm fisk per liter så är denna gruppen ganska lagom. Med moduler/sand/sten så är det inte mer än kanske 400-450 liter vatten kvar i tanken.
                Några stycken till hade kanske gått in, har runt 200 yngel som jag driver upp. Tanken var att släppa in några utav dessa när de växt till sig.
                540l Malawi
                180l Växt / sällskapskar
                90l odlingskar
                50l odlingskar / karantänskar

                Kommentar

                • Stew
                  • July 2004
                  • 1736

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  ja det kan ju vara för att du har för lite fisk i karet. 50 st kan du ( o bör nog) ha i det karet
                  Tycker du verkligen att jag ska ha 50 ciklider i ett 540kar (med runt 450 liter vatten)?
                  Om det kan lugna ner stökigheten så absolut, men jag är lite rädd att 20 fiskar till blir lite för mycket. Delfinerna blir ju stora, upp mot 20 cm. 2 av dem är redan runt 15cm. Även zebrorna är stora, runt 10cm styck.
                  Hade som jag skrev i det tidigare svaret tänkt släppa ner lite yngel sedan när de växt tills sig. Men är det så att jag behöver fylla upp lite till innan dess så är det klart att jag gör det. Allt för att skapa lugn i karet
                  540l Malawi
                  180l Växt / sällskapskar
                  90l odlingskar
                  50l odlingskar / karantänskar

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    men man kan inte räkna 1cm fisk per liter. skitdum tumregel. beror heeeelt på vilken typ av fisk det är

                    men man brukar säga lite löst om malawi att till mbunas ska man sikta på 20 fisk per 200L och med haplisar 10 fisk per 200L. ( nu kan man så klart inte hård-dra det, men det är en liten vägledning i tanke-sättet om malawi)

                    malawi behöver vara i stora grupper. annars blir de lätt skygga. samt att hanarnas revir blir kanonstora och de mobbar lätt ihjäl de andra få fiskarna

                    har man fler fiskar krymper hanarnas revir och aggressiviteten fördelas ut på fler individer, ergo fiskarna mår bättre.

                    Kommentar

                    • Stew
                      • July 2004
                      • 1736

                      #11
                      Och är det så att jag behöver fylla upp lite till så är ingen gladare än jag. Det är ju en "lätt och rolig" lösning. Kostar lite pengar bara
                      540l Malawi
                      180l Växt / sällskapskar
                      90l odlingskar
                      50l odlingskar / karantänskar

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        Ursprungligen postat av Stew
                        Tycker du verkligen att jag ska ha 50 ciklider i ett 540kar (med runt 450 liter vatten)?
                        Om det kan lugna ner stökigheten så absolut, men jag är lite rädd att 20 fiskar till blir lite för mycket. Delfinerna blir ju stora, upp mot 20 cm. 2 av dem är redan runt 15cm. Även zebrorna är stora, runt 10cm styck.
                        Hade som jag skrev i det tidigare svaret tänkt släppa ner lite yngel sedan när de växt tills sig. Men är det så att jag behöver fylla upp lite till innan dess så är det klart att jag gör det. Allt för att skapa lugn i karet
                        du skapar lugn genom att ha fler fiskar

                        fast det är synd att säga "lugn" då malawi aldrig är lugna. om de är lugna är nått fel. det är aktiva fiskar

                        Kommentar

                        • Stew
                          • July 2004
                          • 1736

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          men man kan inte räkna 1cm fisk per liter. skitdum tumregel. beror heeeelt på vilken typ av fisk det är

                          men man brukar säga lite löst om malawi att till mbunas ska man sikta på 20 fisk per 200L och med haplisar 10 fisk per 200L. ( nu kan man så klart inte hård-dra det, men det är en liten vägledning i tanke-sättet om malawi)

                          malawi behöver vara i stora grupper. annars blir de lätt skygga. samt att hanarnas revir blir kanonstora och de mobbar lätt ihjäl de andra få fiskarna

                          har man fler fiskar krymper hanarnas revir och aggressiviteten fördelas ut på fler individer, ergo fiskarna mår bättre.
                          Tycker det är en ganska bra tumregel som man oftast kan använda. Även här. Mbunas 20fisk/200l. En mbuna är ju runt 10cm, så det blir 1cm fisk/liter.

                          Jag har haft malawi innan, då hade jag en större grupp i karet, men inga delfiner (som blir nästan dubbelt så stora som en mbuna).
                          540l Malawi
                          180l Växt / sällskapskar
                          90l odlingskar
                          50l odlingskar / karantänskar

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Svältande Hongi hona

                            Jag hade 40 st i mitt 310 senast och det fungerade bra, jag hade filter därefter naturligtvis. Det räknas ju ofta 250-25 st, 300-30 st och så vidare, då är du typ halvvägs upp.

                            Man måste ha mycket fisk när man håller Malawi, annars blir det fisk som hamnar i kläm.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Stew
                              • July 2004
                              • 1736

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              du skapar lugn genom att ha fler fiskar

                              fast det är synd att säga "lugn" då malawi aldrig är lugna. om de är lugna är nått fel. det är aktiva fiskar
                              Nä, det är sant Malawis blir aldrig lugna.

                              Vad tycker du, köpa till ett par av de jag har, eller släppa in ytterliggare en sort?
                              540l Malawi
                              180l Växt / sällskapskar
                              90l odlingskar
                              50l odlingskar / karantänskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...