Cirkulationen i malawiakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawii
    • November 2012
    • 13

    Cirkulationen i malawiakvarium

    Hej,
    jag har ett akvarium på 200L med Malawi ciklider som jag håller på att fixa iordning på nytt nu. De fiskar jag har än så länge är golden (1+1 och 4 yngel) och demasonis (2+1) men de ska snart i fler demasonis honor då det blev många fel i affären (ska köpa av uppfödare denna gången). Sedan när det är klart lär det även bli firefish (troligen 1+2) och blue bright zebra (2+3). I detta akvarium så har jag då tetratecs pump på 700l/h vilket jag tycker är för lite cirkulation för malawisarna så mina tankar har varit mellan att köpa samma variant fast på 1200l/h eller att köpa till en cirkulationspump för att spara lite pengar då själva filtrations uppgiften som pumpen har inte är nått fel på. Så jag har hittat en billig begagnad c. pump som kör 5200l/h. Sorten är hydors koralia 5200.

    Så mina frågor är nu:
    1. Är detta en för kraftig c. pump för mitt akvarium och för fiskarna?
    2. Är det någon som har testat denna pump och vet om att den är bra och om den ex är ljudlös, enkel att sätta på plats och om möjligen vatten mängden som pumpas runt går att skjustera?
    3. Vilket är det bästa alternativet att välja mellan, ny pump eller en c. pump?
    4. Blir det för lite/mycket fiskar i karet? Jag vet ju att ex demasoni fiskarna bör vara en hel del för att minska agresiviteten. När jag då gjort iordning mitt kar (ska bygga som ett rev på ena kortsidan i skiffer med grottor då det måste vara möjligt att så in på båda långsidorna på karet så kommer det bli ännu fler gömställen). Funderar även på att köpa in Chewere-elongatus men jag vill ju inte sätta in för många olika sorter men om jag då så småningom om skulle göra det tror ni att det skulle funka bra?

    TACK PÅ FÖHAND!
    200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    En pump på ca. 1200-1.500 liter är helt OK i ett malawikar på 200 liter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Malawii
      • November 2012
      • 13

      #3
      Okej, tack få vet jag.
      200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)

      Kommentar

      Arbetssätt...